Sunday, August 23, 2009

Ramadan a 41-vyrocie okupacie CSR

Aj gofisti maju obcas svandu, specialne ked maju nieco ako maskarny golf
Na navsteve v Osgoode, u mojho braranca Janka a jeho dcery Yvetty!
Janko trochu pochudol, ale stale vyzera dobre vo svojich 86 rokoch.
Ottawa 08 22 09 sobota
Dnes pre moslimov na celom svete zacina ich hadam najvacsi sviatok tzv. “Ramadan Day” ci skor “Ramadan Month”. Cez den sa cely mesiac postia, ziaden sex, a maju robit len dobro. Az po zotmeni sa mozu veselit, bohate jest, ako krestania na stedrovecernej vecery, nie len v kruhu rodiny ale aj s priatelmi. Cez den kazdu chvilu modlenie a “udieranie” si hlavy o zem. Neviem, ci vsetci moslimi bez vynimky takto oslavuju Ramadan, ved aj u tohoto nabozenstva existuje niekolko rozdielnych sekt. Myslim, ze vsetci sme oboznameni s dvoma najviac rozsirenymi a najviac sa nenavidiacimi odnozami moslinstva SUNNI and SHIA. V sedemnastom storoci sa Shittes adtrhli od Sunnis po roztrzke, kto ma nastupit ako vodca po smrti Proroka Muhammeda. Shiites sa postavili za prorokovho bratranca Aliho a odmietli Abu Bakr, ktory sa stal nakoniec vodcom. Od vtedy si podrezavaju krky a navzajom sa zabijaju. Shia dominuju v Irane a Sunni v Iraku.

Podobne, ako v krestanstve aj u moslimov existuju dalsie odnoze a sekty, ktore vsetky su zastupene v Ottawe. Jedna velmi popularna sekta su mierumilovni ISMAILIS, ktori su vedeny globalnym vodcom Aga Khanom. Ten nedavno dal 50 milionov na architektonicky “landmark” na Sussex Drive v Ottawe, ktory sa ma stat “kulturnym strediskom” a ma spajat zapadne kultury s moslimstvom. SUFIS je dalsia skupina, velmi nepatrne zastupena v Ottawe. Ta viac nasleduje duchovnu stranku moslimstva, ako prisne pravidla Islamu. WAHHABIS je velmi asketicka, konzervativna a agresivna forma arabskeho (beduinskeho) Islamu, najviac rozsirena v Saudskej Arabii. Podporujuca Taliban a teroristicke jihadske skupiny. Posledna skupina, ci sekta su AHMADIYYA. V Ottawe ich je okolo 400. Sekta zalozena v 19 storoci v Pakistane. Pred desiatimi rokmi v Ottawe bolo len nejakych 4.300 moslimov. Ked sme mi prisli do Ottawy o par tisic viac. Posledne scitanie ludu naznacuje, ze dnes v Ottawe zije 65 tisic moslimov z toho asi 10 tisic Somalcov. Pani, ktora posledne tyzdne prichadza k Marianke ako dozor, je zo Somalska aj ked tvrdi, ze patri do nejakeho ineho kmena, co nema so Somalskom nic spolocneho. Ona zije na druhej strane Ottawa River, podobne ako dalsie tisice, ktori hovoria francuzky. V Gatineau na druhej strane si uz postavili aj prvu mesitu. Za kratko ich bude viac. Velka vacsina sa v tej mnohokulturnej mozaike straca, je ich tazko rozoznat, lebo sa prisposobili vzhladom, oblecenim k beznym obyvatelom az na niekolko tisic, hlavne zien, ktore si tradicne zakryvaju vlasy a su v dlhych satach kde neukazuju pokozku. Dost na tuto temu! Ospravedlnujem sa, ze som si dovolil dat malu lekciu o moslimstve z prilezitosti Ramadanu. Aj mne to pomohlo sa lepsie zorientovat v tejto problematike.

Vcera, pre nas Europanov a konkretne Cecho-Slovakov, bolo vyznamne 41 vyrocie neprimerane masivneho votreleckeho vtrhnutia vojsk Sovietskeho Svazu a par dalsich clenov Warsavskeho Paktu do pokojneho Ceskoslovenska. Mohol by som sa aj ja rozpisat na tuto temu ale radsej dam slovo kamaratovi Sanovi, ktory myslim uz druhykrat pri tejto prilezitosti napisal a rozposlal priatelom list v ktorom tvrde odsudzuje tento barbarsky akt “nasich slovanskych bratov”. Tu je niekolko vybranych citatov, ci vsetko z jeho listu. Tie hovoria aj za mna!

“Nejak mi to neda, ale pri spomienke na to, co sa stalo pred 41 rokami este aj teraz mi prebeha mraz po chrbte. Dnes je prvy den po 41 rokoch co sme prezivali prepad cervenych barbarov, alias nasich bratov a priatelov. Hrozna to historicka udalost v 20. storoci, ked mocnost, ktora nemala ziaden iny ciel len udrzat svoju nadvladu vo vychodnej Europe a neskor ju silou rozsirit dalej na zapad realizovala 21. 8. podly prepad na malu, ale pre nich strategicku krajinu. Pre nas to znamenalo zasah do nasej spolocnosti, do nasich rodin, do nasich osobnosti, do nasich srdc a preto temer 200 tisic cechoslovakov skor a neskor opustilo svoju domovinu.

Dostali sme sa do ineho, noveho sveta, nase deti a ich potomkovia uz budu mat inu identitu, ale my sme napriek vsetkemu v srdci doma odkial sme prisli. Ano, usli sme pred besnym komunizmom, dokazali sme sa presadit, stabilizovat nase rodiny, ale clovek si kladie otazku preco ? Cim sme si to zasluzili? Ti co nas vtedy "znasilnili" sa teraz ako, plostice rozliezli po celom svete a mozno kazdy druhy z nich ma doma v skrini jeden kalasnikov, co ked pride prikaz z Kremla a naraz budu strielat. Fantazia mojej mysle, lebo tak ich nenavidim a naviac pri nakupoch pocuvam ich arogantnu rec viac ako nemcinu!? Tu tiez nemam v laske, ale zijem v tej krajine a preto ju akceptujem, avsak ti bolsevici ma irituju !!

Odpustite vylev mojich subjektivnych myslienok, chcel som tym len pripomenut tie smutne dni, nase roky dusevneho stradania a snad aj uznanie pre nas vsetkych /este zijucich../, ze sme to zvladli a ze aj dodnes vlastnou aktivitou, vzajomnym osobnym vztahom, kontaktom a hlavne priatelstvom sa udrzujeme nad hladinou optimalneho zivota. Zelam Vam vsetkym, ze to co ste dokazali zveladujte nadalej, ostante v plnom zdravi, rodinnej pohode a napriek 41 rokov nezabudnite na to, ze sme boli v mladosti a ostali dodnes priatelia. Vas vsetkych z nemeckeho Bavorska pozdravuje a na Vas spomina Sano!”

Nemohol som to ani ja lepsie napisat! Vdaka za list a spomienku, ktore udalosti nas vsetkych poznacili a vyznamne zmenili nase “osudy”! Chvala, ze vacsine nam v pozitivnom smere! V sobotnajsom televiznom Ceskom programe “Nova Vize” a neskorsie v Slovenskom programe “Nas svet” ci tak nejak, venovali tomuto vyrociu cely program. Dufam, ze patricnu pozornost tomuto vyrociu venovali aj media v Cechach a na Slovensku?

Aby som trochu odbocil, po dlhsom case som sa s dievcatmi vybral do mestecka Osgoode navstivit mojho bratranca Janka. On uz prekonal 86-ty rok. Je v celkom slusnej fyzickej kondicii az na silnu stratu telesnej vahy. Velmi sa fyzicky scvrkol. Stratil vela kil ale to hlavne preto, ze nema pristup k alkoholu a vinu, nic mu neostalo len popijat vodu a ked sa jeho dcera Yveta zmiluje tak dostane maly pohar piva, ktore mu aj tak nechuti. Ja som sa neodvazil priniest prenho par flias vina na striktny prikaz Yvetty, ale priniesli sme “holubky”, comu sa velmi potesil.

Celu sobotu a cast nedele som stravil pred telkou, sledovanim majstrovstiev sveta v Atletike a tiez Rogers Cup v tenise. Az som z toho vsetkeho bol tazko unaveny. Dnes sme sa ale vybrali na dlho ocalkavany film: “INGLORIOUS BASTERDS” od Quentin Tarantino v hlavnej ulohe Brad Pitt. Ked mate silny zaludok, tak to je film pre vas. Vynikajuco urobeny, vela nasilia ale aj humoru! Fascinujuci film, ako moze len Tarantino urobit!

Dnes rano na trave bol srien, naznak, ze leto konci a jesen prichadza. Nech je farebna a trochu tepla! Pozdravujem a prajem:
ALL BEST!
Milan