Sunday, December 28, 2008

Klimaticke zmeny

Takto vyzeral nas backyard este vcera. Stacilo par hodin oteplenia, aby sa okolie zmenilo k nepoznaniu!
Ottawa 12 27 08 – sobota
Nase pocasie v Ottawe v poslednych dnoch sa nijak inac neda nazvat ako blaznive v nahlych klimatickych zmenach. Este rano bolo okolo – 8 stupnov Celzia a poobede, ked som vysiel z kina, chytil ma mrznuci dazd a o nieco neskorsie + 8 stupnov. V priebehu niekolkych hodin 16 stupnova zmena. Na caste domov som sa potreboval zastavit v alkoholickej predajni a v potravinovom obchode Farm Boy, dokupit par drobnosti na zajtrajsiu veceru. V alkoholickej predajni som kupil brandy a jugoslavsku slivovicu. Milo som sa prekvapil, lebo z brandy mali ten vacsi rozmer, ako mavaju tu pri nas. Tiez mali iny druh slivovice s peknym zfarbenim do zlatohneda, ako zvykli byvat Jelinkove slivovice. Pozval som zajtra na veceru nasich priatelov Lidu a Ladu. Uz davnejsie sme sa nevideli a tak bol cas nadviazat znova s nimi kontakt. Chuda Lida je po vaznej operacii ramena, uz neviem kolkej a tak sa pomaly zotavuje. Dokonca sa vraj ukazala aj na plavarni. Ona sa castejsie zvykla u nas zastavit na kavu po plavani, pripadne priviest dievcata autom. Vo Farm Boy som potreboval len kupit kyslu smotanu do kapustovej polievky, hrozno, jahody nejaky syr, melon aby som mal nieco ponuknut po vecery. Pokial som z parkovista presiel do jednej a potom do druhej predajne, pekne som zmokol. Bol to silny dazd a ja som v aute nemal parazol.
Dnes skoro rano to uz bola ina pesnicka, sneh sa zacal rapidne stracat.
Doobeda som zvazoval, ci mam, alebo nemam ist do kina aj ked bolo mizerne pocasie. Rozhodol som sa ist, lebo tento vikend dali do kin asi sest novych filmov, vacsinu takych, ktore pocitaju, ze budu navrhnute na Oscara. Kedze zajtra k Marianke nepride Pierreta tak budem musiet ju zastupovat ja. Pani Eva by mala mat volno, zial nebudem ju moct vziat von, bude sediet doma a drvit anglictinu, pripadne mi pomahat s pripravou vecere. Ja sa pokusim pripravit veci na veceru dopredu aby som nemal pohon, ked pride navsteva. Len veci ohriat a servovat. Minule, ked som bol v predajni Independent, este stale mali v akcii “baby back ribs”. Kupil som styri paradne kusy a zajtra z nich urobim dva, ako minule, ked sme mali na veceru Kunstadtov. Ostanu mi este dva kusy, tie nechavam na veceru, ked sa vrati Franta s Vlastou a pozvem aj ich. Mam este dost kapustovej polievky a aj nieco na predkrm.
12 28 08 – nedela
Zrejme, daleko som sa vcera v pisani nedostal. Uz si ani nespominam co mi zabranilo pisat? Nevadi, je nieco po dvanastej na obed a pokial pridu hostia mam aspon dve hodiny aby som este nieco k napisanemu pridal. Ani som poriadne nezacal pisat, ked som dostal telefonat od Yvetty, dcery mojho bratranca Janka. Chudak Jano, je zase v nemocnici a vo velmi zlom zdravotnom stave. Berie hromadu vseliakych piluliek a tie sposobuju, ze je zmateny, vraj nerozoznal ani jej manzela Stonka a celu noc prespal obleceny na stolicke. Predtym spadol a mal trochu demolovanu tvar. Bude asi musiet postupit dalsiu operaciu. Musia mu vypumpovat vodu z pluc a neviem co este. Ked zajtra bude len trochu slusne pocasie, skocil by som mozno aj s dievcatmi ho navstivit. Yvetta mi ale zavola v akom je stave, ci bude pri vedomi, aby sme tam zbytocne nesli. Je mi ho velmi luto lebo on bol velmi zivualny clovek, ktory sa rad zabaval, zboznoval chodit na party, tancovat a kurizovat zenam. Dufam, ze prekona vsetko a este medzi nami pozije nejaky ten rok ci dva.
Premeny, este rano vacsina okolia bola pod snehom, poobedie uz bolo skoro zelene.
Sneh nam skoro zmyzol, to rychle topenie sposobuje ze sa nase jazierka rozliali a voda tecia kde nie je ani ziaden potok. Teraz ohlasili v radiu ze rychlost vetru je 95 km v hodine a teplota sa znizila na -7 stupnov. Ja som si otvoril flasku cervenoho vina a usrkujem z tejto mediciny. V dnesnom clanku pod nazvom CHEERS od Janice Kennedy pise o najnovseh knihe s nazvom DRINK: A Cultural History of Alcohol. Vraj kniha je briliantna. V clanku spomina otca zapadnej mediciny Hippocratesa, ktory doporucuje uzivat vino pre liecenie kazdej choroby mimo depresii. Doporucenie, ktore potvrdil aj stredoveky lekar Arnold of Villanova ked prehlasil, ze vino je “most friendly to human nature”. Ja nemozem nesuhlasit!
Porovnajte ten rozdiel, co 12 hodin vie urobit, ked sa zblazni klima!
Zacal som tento moj prispevok spomenutim, ze som v sobotu skocil do kina, len som neuviedol co som videl. Mal som tazku ulohu sa rozhodnut co vzhliadnut lebo okolo jedenastej doobeda isli vsetky nove premiery ako film “Daubt” v hlavnej ulohe Meryl Streep a Seymour Hoffman a dalsi. Urcite kandidat na Oscara, kritici mu davaju 4 hviezdicky z piatich. Dalsi film “Valkyrie” v hlavnej ulohe Tom Cruise ako vysoky dostojnik wermachtu pripravujuc atentat na Hitlera a dalsie asi styri z ktorych som si vybral film: “The Curiose case of Benjamin Button”. V hlavnej ulohe Brad Pitt, Cate Blanchett a dalsi. Tiez mu kritici davaju styri hviezdicky a kandidaturu na Oscara. Je to seriozna drama, treba vidiet ale byt pripraveny slzit skoro cely film. Je to fakt kuriozny pribeh a silne doporucujem vidiet. Neviem, kedy budem mat sancu vidiet aspon dalsie dva doporucovane a pozitivne hodnotene filmy? Tesim sa tiez na dva dalsie filmy na buduci tyzden, jeden z nazvom “Milk” a druhy “The Wrestler”. Nestiahol som stiahnut ziadne fotografie z filmov. Mozno na buduce.

Moja pozornost v poslednych dnoch a to bude sokujuca sprava, kto ma pozna, ze je upreta na Majstrovstva sveta Juniorov v ladovom hokeji, ktore prebiehaju v mojom susedstve. Dokonca viac uchvatili moju pozornost ako sucastne sutaze v NHL, mozno aj preto, ze nasim Senatorom sa nie najlepsie vedie. Boy, ale ma prekvapili nasi Canadsky juniori presvedcivymi vitazstvami jednak v exibicnych stretnutiach, kde skoro kazdemu navalili aspon sedem az 8 golov, medzi nimi aj Slovakom. Najviac sa mi ratal vyborny hokej Canadanov proti Cechom, ktorym tiez nadelili poriadnu davku golov. Dnes neskorsie poobede pojde zapas Canada vs Kazachtan. Pocitam ze to bude velka nadielka, ked Nemecko im dalo 9 golov.Well, spravne som predpokladal vysledok zapasu 15:0. Slovensko vcera vs Latvia, kde Sovaci ukazali svoju jasnu prevahu vyhrou 7:2 zapas sa mi tiez pacil a to ma mozno vcera vyrusilo, ze som nepokracoval v pisani. Myslim, ze dnes ide viac zapasov ale nie som si isty, ci vsetky davaju v priamom prenose. Ja som uz dal do rury dusit rebra, mame pripravene vsetko na predkrm, jednohubky a tak nemusim pobiehat po kuchyni a budem mat moznost sledovat hokey. Co je hadam viac zaujmave, ze v sucastnom case zacina v Ottawe tzv. BELL CAPITAL CUP kde sa 5 dnoveho turnamentu zucastni 485 teamov z Canady, USA a inych Europskych statov, ked budu hrat na 30 hokejovych ihriskach v kategorii dorastencov. Neuveritelna organizacia zvladnut take mnozstvo teamov, rodicov atd…
Well, ani som nemyslel, ze zvladnem dve strany a tu som, na konci. Ospravedlnujem sa, ze nemam vela cerstvych fotiek, dam ale co mam! Happy New Year 2009!

Milan