Thursday, December 25, 2008

Vianoce 2008

Ottawa 12 25 08 – Vianocny Den
Trochu sa unahlujem, ved len pred par dnami som dal na moju web stranku moj posledny prispevok a uz sa pustam do dalsieho. Nezvykla to vec u mna, ked v poslednych dvoch mesiacoch, nejako tak, som mal medzery v pravidelnosti prispevkov a casto som sa oneskoril v pisani. Trvalo mi niekedy az desat dni, alebo cele dva tyzdne, pokial som sa zmohol napisat to, co sa u nas udialo v poslednych tyzdnoch. Ani za posledne predvianocne dni to nebolo o nic lepsie. Aby som dnes povzbudil a vzpruzil moju pamat, urobil som si popularny vianocny “drink” Egg Nog! Je to nieco podobne ako vajecny konak. Akurat, aby sa z toho stal podobny, clovek musi dat dohromady tri ingrediencie. Predovsetkym jamaisky rum vybornej kvality. Potom specialne urobeny kvalitny vajecno-smotanovy napoj Egg Nog. V obchodoch je vyborny vyber od roznych vyrobcov a farmarov. Nakoniec posypat s drvenym muskatovym orechom a vymiesat s niekolkymi kockami ladu. Je to, ako hovori Marianka “very tasty” napoj nebezpecny, je to kaloricka bomba. Dovolit si ju clovek moze len v predvianocnom a vianocnom case a potom prec od toho! Pokial som dal dohromady len tento odstavec uz dokoncujem nie prvy, ale uz druhy drink. Je cas na treti! Bojim sa, ze ten mi zamuti tak hlavu, ze nebudem vediet dalej pokracovat v nacatom. A tak, ked clovek preberie to co malo byt vzpruhou a povzbudenim, sa stane brzdou a mozgovym zatemnenim.

Po troch snehovych burkach a vysokych minusovych teplotach prislo k otepleniu a dazdu. V noci zas silny mraz a seriozna poladovica z toho.
V poslednom prispevku som vela popisal o troch snehovych burkach v poslednych piatich dnoch pred vianocami s teplotami okolo -15 az -20 stupnov a niekedy omnoho viac, ked do poctu sa pripocital “windshield” factor. Ako keby priroda pouzila magicky prutik a v stedrovecerny den teplota poklesla k nule a par stupnov nad. Miesto snezenia prisiel najskor mrznuci dazd – poladovica a nakoniec dazd. Ten narobil neplechu. Podstatne pomohol k strate sneznej pokryvky ale ked prestalo prsat a v noci zas zacalo silne mrznut, tak z toho vsetkeho sa stala poladovica a silna skrupina zladovateleho snehu. Prislo dnesne rano a tak, ako predtym po kazdej burke, krasny slnecny den. Slnko, cista modra obloha aj ked dost chladno. Dievcata sa vybrali pred obedom na prechadzku ale skoro sa vratili, lebo bolo nebezpecne chodit, vsade lad, klzko ! Mudro urobili. Aj ked je vonku krasne pocasie, je to zradna kondicia na zemi a tak je bezpecnejsie sediet doma pred telkou.
Na stedrovecernu veceru sme mali jeden mimoriadny chod "scallops" v zltej omacke .Po slovensky lastura, ked sa nemylim.
V utorok, ked pri Marianke bola Pierretta my s Evou sme sa vybrali na dohovorene stretnutie so Zuzkou do rybarskej restauracie a predajne La Pointe vybrat objednaneho kapra. Stretli sme sa nacas, akurat kaprov nemali ocistenych a rozporcovanych, tak sme si sadli do blizkej restauracie na kavu a pokec. Zuzka priniesla so sebou jej vnuka Jacksona, tak pozornost bola hlavne venovana malemu sarvancovy. Ked sme sa vratili nazad, vzali sme si nase porcie, neviem ako velky bol ten nas macko, len viem, ze ma stal 41 dollarov. Ja som sa rozhodol este dokupit 9 kusov “scallops”, tri pre kazdeho z nas. Myslim, ze v slovencine sa “scallop” menuje lastura. Je to senzacny kus bieleho lahodneho maska. Tie, ktore som kupil boli maximalne velke! Zuzka isla domov a my s Evou sme sa este vybrali do par blizkych obchodov. Predsa len som chcel aspon nieco kupit Marianke, aby bolo pod Vianocnym stromcekom aj ked dostala obrovsky dar v podobe tej sirokouhlej HD flat televizie. Kupili sme jej teple kvalitne papuce, elasticke priliehave nohavice, teplaky, aby len nieco bolo pod stromcekom. Na podiv trhla sa aj Pierretta a dala nam darcek v podobe velkej krabice roznorodych keksov. Ja som dostal tiez nejaku pozornost od Evi.
Aby sa nepovedalo, kupil som par malickosti pod stromcek ako darky pre Marianku.
V stedrovecerny den sme stravili hlavne v kuchyni. Priprava jedal na veceru. Eva urobila este den predtym opekance a rano mlela mak, aby to nejak dala dohromady. Zuzka prisla pomoct urobit huspeninu do ktorej sme dali ikry a niekolko kusov kapra, varene vajcia a zaliali vyvarom so zeleninou. Potom sa vyprazali dva druhy ryb. Pre mna kapor a pre dievcata bass. Eva este vela casu stravila robenim zakuskov z piskotov a syrovej pomazanky, myslim, ze sa to vola “TIRAMISU”. Z vecerou sme zacali skoro, aby sme medzi jednotlivymi chodmi mali chvilu oddychu. Aj ked sme si davali velmi male davky, pomaly a isto sa nam vsetkym zacali zduvat brucha na prasknutie. Vino co sme popijali, len tomu zduvaniu pomahalo. Anyhow, bola to charakteristicka slovenska stedra vecera. Kusok oplatky s medom, makove bobalky, potom predkrm a to bola vynimka – lastura v zltej omacke (rozvarene zlte papriky, sladka smotana a ine doplnky) a pokracovalo sa kapustnicov. Hlavny chod ryba a po dalsej hodine zakusok. Ten som ja ochutnal az rano. Po takej vecery a konzumacii vina som bol nafuknuty ako vykrmena hus a odpochodoval som do postele sa na chvilu natiahnut. Uz som z nej nevysiel az rano!
Papuce, teplaky, "strech" nohavice, legis, ci tak ich tu volaju, lebo priliehaju na nohy.
Zabudol som spomenut, ze poobede pred stedrovecernou vecerou som obdrzal velku obalku z novin “MY Oravske Noviny”, kde mi pani sefredaktorka poslala vydanie novin v ktorych bol ten jednostrankovy dlhy clanok o mne a tiez prilohu “MY ORAVCI”, kde bol uvedeny dlhy rozhovor s Martinom Tapakom. Kedze som bol hore uz o stvrtej rano a dnes nevychadzali ziadne noviny, pustil som sa do citania Oravskych Novin a priloh. Bol som milo prekvapeny bohatstvom kulturno - spolocenskych diani po celej Orave a clanky o vyznamnych ludoch, co robia dobre meno Slovensku a Orave po celom svete. Fascinujuce citanie z mojho rodneho kraja.
Ja som si kupil sportove ponozky a dostal som aj ine malickosti.
Neponahlali sme sa z postele, aspon dievcata, lebo ja som bol hore velmi zavcasu. Ja som na ranajky, na obed a na veceru jedol len kapra, peceneho alebo v rosole. Bol som plny este z vecere. Dal som si prislub, ze sa takto pri ziadnej prilezitosti nebudem prejedat. Stedrovecerna vecera bola neprijemnou vynimkou. Urcite som pribral asi tolko na hmotnosti kolko som zjedol. Dnes sme prezivali jeden kludny zimny slnecny den v nasom prostredi bungalowu. Ziadne vzruso, ziadne vychadzky, ci vylety. Ako sa obycajne praje: pokojne, stastne vianocne sviatky! Zajtra to ale prepukne! “Boxing Day”! Mnohe obchody su uz otvorene a budu celu noc a den, ine obchody budu otvarat o stvrtej, piatej alebo siestej rano, ked ludia vracaju darky a vymienaju za nieco co im vyhovuje. Je to blaznivy den! Ja samozrejme sa ziadneho podobneho blaznovstva nikdy nezucastnujem. Masy ludi ma vzdy vystrasia na smrt. Ked sa preberiem rano k zivotu a vonku nebude blizzard, pojdem si zacvicit! Mudrejsia vec,ako sa nechat uslapat v zaujme usetrit par dollarov.

Je po sviatkoch, “big hooplaaa for nothing”. Dobre, ze je to za nami! Prajem kazdemu skore zotavenie, zaplatenie vsetkych utrat a prijemne cakanie Noveho Roku! Pozdravuje

Milan