Sunday, March 21, 2010

Prvy jarny den 2010

JARO 2010 nepredvidane skoro aj v Ottawe
Marianka na dennej prechadzke, vyparadena v novom prechodnom kabate.
Po mnohych dnoch tplot okolo +16 stupnov sneh sa uz uplne stratil, zato sa prinavratili desiatky a desiatky canadskych husi.
Tak nas vcera vitala Katka, nasa dlhorocna priatelka este z Toronta na pode jej nedavno kupeneho domu nedaleko slavnej oblasti "tisic ostrovov". Dom je na brehu Rieky S. Vavrinca s velkym pozemkom a dokonca aj s osobnou plazou! Ottawa 03 20 10 – sobota.
Podla kalendara, dnes alebo zajtra by mal byt “prvy jarny den”. Den plne vyvazeny, dvanast hodin tmy a dvanast hodin svetla. Ked tomu spravne rozumiem. Pre nas jaro prislo vynimocne skorej ako sme vsetci ocakavali. Myslim, ze je to hadam prvykrat kedy teplo a slnko zavitalo do Ottawy tak skoro. Urcite posledne dni prekonali stare rekordy co sa tyka tepla, ked sme mali niekolko dni denne teploty okolo +16 stupnov. V noci vsak stale bol mierny mraz. Aj tak sneh sa rapidne stracal a dnes uz mozeme povedat, ze na golfisti nie je po nom ani stopa. Zato v tieto dni zavitali desiatky a desiatky canadskych husi, ktore sa asi v tejto oblasti narodili. Su to v Canade chranene “zvierata”, tak sa premnozuju a daju sa vidiet na mnohych kukuricnych pokosenych poliach v stovkach, ked nie v tisicoch. Neviem si predstavit co to bude za niekolko rokov. Ved kazda “matka hus” ma skoro tucet mladat a ten vychudnuty cojot ktory pobieha po golfisti konecne si bude moct zgustnut, pokial mladata nevedia lietat. Potrebovali by sme desiatky cojotov aby udrzali rovnovahu v prirode.

Kedze k Marianke okolo desiatej prisla pani Maria, nam s Klarou to umoznilo vypadnut z baraku na par hodin. Vydali sme sa na dlhsi vylet asi 110 km od Ottawy za mestecko Brockville. Nasa znama a priatelka Katka si kupila na brehu rieky sv. Vavrinca dom v chatovej oblasti na dvoch urovniach s velkym pozemkom, sukromnou plazou, dvojitou priestrannou garazou a este vecsou pracovnou dielnou. Katka stale pracuje pre TV, filmy ako “make-up artist”! Ma apartment v Toronte a oba jej synovial dnes uz dospeli muzi v tom istom baraku maju svoje byty. Tento barak co kupila, to je jej buduce miesto kde chce zit ked pojde do penzie a prestane pracovat. Dom bol dost zanedbany, povodna majitelka zomrela a tak dlhsiu dobu tam nik nebyval. Katka, ked ma cas zacina miesto zveladovat a menit podla jej gusta. Je to “super place”, pobrezie je asi 20 m nad riekou s vyhladom na druhu stranu rieky co je uz USA. Nie daleko je mesto Brockville kde ma vsetko co potrebuje k zivotu, male a velke obchody, lekarska starostlivost, nemocnica atd…Nie daleko od jej miesta je slavna vyhladavana turisticka oblast “tisicich ostrovov”. Za par mesiacov sa Katka ma stat “babickou”, lebo jej jeden syn a jeho manzelka ocakavaju ”baby”. Tazko sa to pre nas da prijat, lebo ako dnes si spominame, ked Katka s dvoma detmi a manzelom prisli do Canady. Ako by to bolo vcera.. Katka je velmi agresivna, pracovita osoba, plna elanu, pracovnej discipliny, kreativnych napadov, ktora vie co chce a to dosahuje. “Good for her”!

03 21 10 – nedela.
Je nieco po desiatej rano. Povodne som planoval skocit do kina. Ked tak neurobim dnes, prejde uz druhy vikend kde som vynechal moju pravidelnu navstevu kina vzhliadnut nejaky slusnejsi film z novych premier. Dnes ma predbehla Klara, ked sa rozhodla skocit do predajne potravin Idependent Grosser kupit cesnak a nejaku inu drobnost, myslim foliu, nevyhnutnu potrebu v kuchyni. Ja som ostal babysittovat Marianku. Aj ked sa Klara prave vratila je uz neskoro ist na tie skore ranajsie predstavenia. Nevadi! Aj tak z najnovsich filmov nejde nic co by som musel vidiet. To co stalo zato vidiet som videl este pred udelovanim Oscarov aj ked ostalo par starsich filmov, co by som rad videl ako film: Crazy Heart. Konecne minulu sobotu sme boli v kine na Carmen “live from Metropolitan Opera”. Ale to som spomenul uz v minulom prispevku.
Musim sa ale pochvalit, ked dnes v noci, ci skor nadranom som po dlhsom case docital podrobnu a fascinujucu knihu o zivote AYN RAND od zurnalistky a editorky niekolkych magazinov Anne C. Heller pod nazvom “AYN RAND and the world she made”. 550 plus stran dramatickeho pribehu mladej ruskej emigrantky, ktora prisla do Ameriky vo veku 21 rokov niekolko rokov po Oktobrovej revolucii a po mnohych rokoch stradania urobila uzasny dojem na Ameriku svojimi novelami ako je We the Living; Anthem; The Fountainhead a Atlas Shrugged a poltuctom non-fiction filozofickych pojednani na rozne temy. Jej tri knihy sa umiestnuju na prvych desiatich najviac citanych knih v USA a Atlas Shragged je na druhom mieste po Biblii v oblasti, ktora kniha najviac ovplyvnila zivot a myslenie ludi. To podla statistiky Kongresovej kniznice. Jej knihy sa po 50 rokoch publikovania Atlas Shragged predavaju v milionovych vytlackoch, nie len v USA ale aj vo svete. Ked som bol cez leto na Slovensku vsimol som si, ze Klara mala rozcitanu knihu “ZDROJ” v preklade The Fountainhead. Teraz som nasiel na “martinus.sk” ze v slovencine vysla aj kniha v troch dieloch Atlas Shragged pod trochu kurioznym nazvom: “Atlas pokrcil ramenami”! Daleko vystiznejsi by bol nazov ”ATLAS ZVRHNUTY Z PLIEC” alebo “ZHODENY”, “STRASENY”.

Uz v poslednom prispevku som spomenul dva male epizody s Mariankou na prechadzke, ked dvakrat spadla. Prvykrat s malym zranenim pravej roky a skrabancom na kolene, druhykrat isla k zemi, ked podla caregiver Marie skolapsovala z nicoho nic na zem. V stredu sme Marianku vzali k nasmu lekarovi, ktory je podrobne vysetril a nezistil ziadne nenormalnosti. Aj tak nas poslal do laboratorii na odber krve, mocu a EKG. To sme absolvovali vo stvrtok. Zatial este nemame vysledky. Pocitam, ked by bolo nieco pozitivneho urcite nam lekar da vediet zaciatkom tohoto prichadzajuceho tyzdna. Od vtedy nie su s nou ziadne vazne tazkosti. Aj teraz pred par minutami Klara vzala Marianku na prechadzku. Miesto dlhych hodinovych prechadzok, beru ju na kratsie polhodinove vychadzky, kratsie ale castejsie. S Mariankou su v poslednom case aj dalsie problemy ktore sme predtym neexperimentovali. Zabudlivost je najviac vyrazna, ale aj dezorientacia. To je len dve veci ale je ich viac ktore zneprijemnuju jej zivot a znervoznuju nas.

Zajtrajsim dnom sa aj moj zivot trochu skomplikuje. Pred nejakym tyzdnom ci dvoma som sa rozhodol zmenit mojho “servera” “provajdera” pre internet, co je Bell Canada a meno “sympatico”. Rozhodol som sa pre spolocnost “ROGER.com”. S nimi mam kablovu televiziu a od zajtra budem mat aj telefon a internet. Telefonne cislo ostane ake mam. Vsetky tri su dolezite funkcie v mojom zivote. To mi usetri nejakych 30% z normalnych doterajsich poplatkov, ktore boli dost vysoke. Momentalne este neviem moju zmenenu e-mailovej adresy, to budem vediet zajtra ale pokusim sa mat podobnu ako doteraz: mjablonsky@roger.com. Neviem ci to budem moct mat. Dam hned vediet. Zatial idem poziadat vsetkych priatelov a rodinu aby mi neposielali ziadne maily, pokial upresnim moju novu adresu.

Boy, ani som sa nenazdal a som na konci druhej strany a teda cas zabalit moje pisanie. Urcite som nieco vynechal co som mienil spomenut. Sorry, ked si spomeniem napisem v buducom prispevku. Prajem najprijemnejsi prichod jarnych dni!

Pozdravujem a prajem vsetko najlepsie! Milan