Monday, January 25, 2010

Ayn Rand's Revival

Ottawa 01 25 10 – pondelok
Aj ked bola vcera nedela, nelenosili sme dlho v posteli. Akurat som stihol precitat a prelistovat dvoje novin a uz sme sa zvrtali po baraku. Jedna z uloh na nedelu, ako mi bola “prikazana” Klarou den ci dva predtym, bolo ostrihat Marianke vlasy! Nie na kratko, len tak skratit o nejaky centimeter alebo dva. Nie velmi sa mi do toho chcelo, lebo Marianka je pri strihani nie velmi disciplinovana, stale sklana hlavu a nepodrzi ju tak ako to potrebujem, ked striham. V poslednych dvoch, troch rokoch sa uz zriedkavo rozculim. Nejak som sa vyrovnal s jej zdravotnym stavom a reakciami, so stratou rozumneho uvazovania, so zmatenym chovanim, stratou hovorit a este je toho viac. Ak mi “prasknu” nervy, tak je to hlavne pri strihani, ked neustale trha hlavou, sklana ju na hrudnik a nevie podrzat ustalenu polohu ani dve-tri sekundy. Udrzat hlavu vzpriamenu a netocit s nou, mi musela pomahat Klara, ktora jej hlavu drzala aby som mohol urobit slusny job. Nakoniec sa podarilo, neustrihol som jej ucho, aj ked musim priznat, ze som jej v minulosti ostrihal vlasy aj lepsie. Nedovolili sme jej zist zo stolicky, lebo hned po mne nastupila do prace Klara, prefarbit jej vlasy. Uz bol cas. lebo po stranach, ale aj na hlave, sa zacali ukazovat sediny. Ako dobre to maju zariadene zeny, nikdo sa nedivi ze aj vo veku 60 rokov maju krasne gastanove vlasy! Keby by som sa o to pokusil ja, bolo by to okamzite vidiet, lebo muzske vlasy nejak inac reaguju na porefarbenie ako zenske. Konecne, uz nemam vela co prefarbovat! Na temeni uz je len par vlasov, ze by ich clovek spocital na prstoch ruky. Bohatsie su len boky, kde este mam slusnu pokryvku. Kedze uz viac ako mesiac alebo dva som si vlasy nestrihal, bol aj pre mna cas sa do toho pustit. Priznam sa, ze je to aktivita ktoru nenavidim, ale musi byt raz za cas urobena. Pred par mesiacmi som si kupil novy, ovela drahsi set pristrojov na strihanie, rozne “attachments” na roznu dlzku vlasov a ine serepetky. Anyhow, pokial Marianka mala vlasy prefarbene a odsedela si povinnych 20 minut s farbou na hlave, bol som aj ja hotovy! Urobil som celkom slusny job aj na sebe. Mam pokoj najmenej na 5 az 6 tyzdnov.

Poobede sa Klara vybrala na prechdzku s Lidou, ktora si kupila mladeho, maleho psika (Australsky Shepard) po niekolko mesacnej prestavke, ked im umrel po 17 rokoch ich byvaly spolocnik. Pred tyzdnom alebo dvoma, priniesla si psa tej istej fajty len ovela mensieho, miniaturneho. Klara urobila dva ci tri zabery z ich prechadzky a jej psika. To budu asi jedine fotky ktore prilozim k tomuto prispevku, nemam nic noveho a lepsieho. Kym bola Klara von, ostal som doma s Mariankou, natiahnuty v posteli s knihou v ruke. Veceru nebolo treba pripravovat lebo ostalo dost z grillovaneho kurcata zo sobotnajsej vecere, ktoru som “bleskovo” urobil, ked som pri sobotnajsom mensom nakupe kupil hotove grillovane kurca, zemiakovy salat a “coleslaw”, na drobno posekanu kapustu s majonezou. Vecer mi zavolal Franta, ci ideme alebo nejdeme v pondelok trenovat, to ako dnes na trening? Samozrejme, ze som potvrdil ucast! Velmi som sa prekvapil dnes rano, ked mi este pred siedmou zavolal, ci skutocne chcem ist trenovat, nech sa vraj pozriem cez okno, co sa deje vonku! Ja som uz bol vychystany ist na trening. Ked som sa pozrel z okna, vonku lialo ako ked by bol prietrz mracien a ako sa ukazalo dazd neprestal az do dnesneho neskoreho popoludnia. Dokonca sme mali silne hmly! Nie casto sa stane, ze beriem dievcata autom do plavarne a spat. Dnes bol ten den, ked ma Klara poprosila, ci ich mozem odviest tam a spat. Samozrejme, ze som suhlasil. Komu by sa chcelo ist v tom dazdi. Marianke dnesnym dnom vyprsalo clenstvo na plavarni. Pred par dnami, podobne ako predtym, som vypisal ziadost o ulavu na poplatku. Prilozil som kopiu jej penzie a dnes rano mi zavolali, ze upravili jej rocny poplatok z 250 dollarov na $93. Good!!! Vypisal som sek a Klara im ho dnes doobeda odovzdala. Kedze Marianka je “disable” jej sprievodca, caregiver ma vstup zdarma, aj aj na autobusoch, vlakoch……

Uz davnejsie sme od masiara na hlavnej ulici v Stittsville kupili udene rebra a kolena. Boli uz dlho v garazi, lebo medzi casom som urobil vybornu hovadziu polievku, ktoru este dnes dojedala Klara. Kedze sa v poslednych dnoch velmi oteplilo, dnes bolo +7 stupnov, este vcera sme zaliali hromadu fazule vodou a dnes rano som priniesol z garaze tie rebra a kolena a nechal som ich varit. Cele dopoludnie som sa zabavil robenim “fazulnice”! Urobil som jej tolko, ze ju musim rozdavat, lebo to asi nestihneme vsetko zjest. Vydarila sa a je podla mojej tradicnej chuti. Rozhodli sme sa, ze hadam zajtra by sme mali navstivit mojho bratranca Janka v Osgoode. K Marianke pride pani zo socialnych servisov, tak s Klarou mame volno a budeme moct zajst k nemu na navstevu. Odnesieme mu fazulnicu a Klara uz pracuje na dalsom jedle. Minule mi jeho dcera Yvetta naznacila, ze viac a viac v jeho starom veku chce jest “slovenske” jedla a ona ich nevie varit. Urcite ho teda potesi, co prinesieme! Musim vecer zavolat, ci mozeme prist.

V nedelu rano som sa nevedel dockat, kedy mi dorucia noviny THE OTTAWA CITIZEN, lebo den predtym ohlasovali, ze v sekcii “BOOKS” bude pojednanie o najnovsich dvoch knihach o zivote a filozofii AYN RAND, osoby, ktora velmi ovplyvnila moje myslenie a kompletne zmenila moje nazory na svet a politicko spolocenske dianie. Zamiloval som sa do jej nekompromisnej filozofie individualizmu, kapitalizmu ako idealnemu systemu, nadradenosti “reasons” a mnoho viac. Filozofia “objektivizmu” je vysledok dvoch noviel a stoviek clankov. Clanok v novinach je pod nazvom “Rand’s Revival”; obnovenie, vzskriesenie! Skutocne, ved za posledny rok len v USA sa predalo 2 miliony jej knih. Neuveritelne, ked jej posledna novella ATLAS SHRUGGED vysla v roku 1957 ako posledna. Dve najnovsie knihy o jej zivote a filozofii su od Anne Heller pod nazvom:”Ayn Rand and the World She made” a od dalsej autarky Jennifer Burns s nazvom: “Goddess of the Market”: Ayn Rand and the American Right”. Nevadi, ze ta prva kniha stoji 43 dollarov a ta druha 34 dollarov. Musim ich mat! Doteraz, vsetko co vyslo o Ayn Rand mam v mojej kniznici. Ona je nie len GODDESS OF THE MARKET, ale aj goddess vsetkych nas, ktora nas nadchla svojou filozofiou, nekompromisnym nazorom na svet a zivot. Viem, ze jej dve najznamejsie novely vysli aj v Cechach a na Slovensku. Jedna z nich nesie nazov: ZDROJ, ta dalsia a jej posledna novela Atlas Shrugged neviem pod akym nazvom a ci vobec?

Mal som v programe dnes este pisat na dve temy “WILD ROSE COUNTRY” o Alberte a novej politickej party a hnuti WILD ROSE Alliance Party so sarmantnou, mudrou a velmi presvedcivou damou Danielle Smith, ako lidrom tejto cerstvej pravicovej strany, ktora sa urcite ujme vedenia v Alberte. Bol som velmi milo prekvapeny s touto milou a rozumnou zenou, ked som bol svedkom jej rozhovoru s jednym redaktorom. To je buduca hviezda Canadskej politiky! Chcel som este pisat o politickom procese v Holandsku a o utoku na slobodny prejav “free speech” pod vplyvom radikalneho islamu. O tom hadam na buduce!

Je cas skoncit, presiahol som svoje limitovane dve strany.
Pozdravujem! Milan