Sunday, March 09, 2008

Burka sezony 07/08

Z piatku na sobotu sme dostali okolo 15 cm cerstveho snehu! To bola len predohra!!! Daleko viac sa ocakavalo a prislo poobede v sobotu! Vichrica sezony! Ten prvy zaber je urobeny este za tmy nad ranom. Ten druhy rano!
Ottawa 03 08 08 – sobota, sviatok zien (MDZ)
Musi to byt najmenej desiatka rokov, ked nie dve, ze by som sa zabudol rano oholil! Dnes, prvykrat po dlhych rokoch som tak neurobil. Obycajne, predtym ako vyjdem zo spalne von, venujem aspon 15-20 minut rannej hygiene a z toho mnoho minut tejto nie najprijemnejsej ceremonii, holeniu! Aj ked nemam v laske tento akt, poctivo sa kazde rano holim. Z nejakeho neznameho dovodu, co si z minulosti nie velmi pamatam, viac a viac zdieram pokozku, lebo nie som spokojny, pokial tavar nie je hladka a necitim ziadne strnisko. Pouzivam dve, ci tri rozne ziletkove systemy, aby som dosiahol perfektne hladej pokozky. Niekedy to robim s takym zapalom a tlakom na pokozku, ze zacnem az krvacat, ked si lahko zarezem do pier, alebo aj do nejakej nezrovnalosti na tvari. Vlastne, nehovorim celkom pravdu, lebo zo spalne vybehnem rano viackrat neoholeny, ked velmi skoro rano skocim k dveram pozriet sa, ci mi uz priniesli noviny. Zdrzim sa obycajne aj v kuchyni, aby som urobil kavu a caj. To este pred siestou rano, ked dievcata su stale v hlbokom spanku. Vtedy nemam koho vystrasit s neoholenou tvarou, len sam seba. V poslednych rokoch, ci som oholeny, alebo nie, ked sa na seba pozriem, tak sa sam zo seba vystrasim, ako sa clovek zmenil, zoskaredel, zvraskavel zostarol!

V sobotu rano nas cakala pekna podivana na zasnezene stromy a okolie. Poobednajsia vichrica ocistila vacsinu snehu zo stromov.
Dnes sa s donaskou novin poriadne oneskorili. Vybehol som z teplej postele niekolkokrat a na priedomi nebolo nic, len hromada panenskeho cerstveho snehu, co napadal cez noc! Najmenej 10 az 15 cm. “No big deal”, uz sme si za tuto zimu nato davno zvykli! To nocne snezenie zvysi mnozstvo snehu na 372 cm za tuto sezonu. Ved hadam nepresiel jeden den, aby nesnezilo. Statistiky uvadzaju, ze od 19 novembra, ked nas prekvapil prvy sneh, do predvcerajska, snezilo presne 83 dni. Do tohoto dna, City of Ottawa utratila na odstranovanie snehu z ulic a cistenie 67.2 miliona dollarov. A tomu vsetkemu nie je z daleka koniec! Vcerajsie nocne snezenie, to bola len predohra, co nas postihlo dnes poobede a bude pokracovat do zajtrajsieho rana. Obetmi najvacsej snehovej burky tejto sezony je nie len juzne Ontario, ale aj mnohe staty USA, kadial sa ta buravica prehnala. Predpovede pre nasu oblast hovoria o akumulacii az 40 do 50 cm noveho snehu za silneho vetru dosahujuceho medzi 70 – 100 km v hodine. U nas v Ottawe, tato vlna intenzivneho snezenia, vichrice, zacala dnes poobede a bude pokracovat do neskorych ranajsich hodin, ked nie vacsiu cast nedle.

V sobotu doobeda sa este dalo dostat na terasu aby som urobil tento zaber. V nedelu uz nie!
Dnes skoro rano, este za hlbokej tmy, ked som vysiel z postele pozriet, ci nahodou nemam ranajsie noviny, vzal som fotak a urobil som niekolko nocnych zaberov. Rano, ked sa trochu rozvidnelo a ja som ocistil driveway, urobil som dalsie. To, aby som mohol dokumentovat, co sa tu deje. Samozrejme, ze zajtra rano vymasirujem von znovu, skoro ako budem schopny a urobim dalsich par zaberov, ciste ukazat kolko snehu nam priroda udelila v den, ked by sme mali oslavovat MDZ so snezienkami, alebo fialkami. My tu v “drsnej” Canade, mame od toho este velmi daleko! Je pravdou, ze do oficialneho prveho jarneho dna nie je daleko. Len nejaky tucet dni. Faktom tiez je, ze tuto noc mame posunut nase hodinky do predu o jednu celu hodinu. Nabehnut na jarny, ci letny cas. Som z toho cely vykuleny, nikdy neviem co mam urobit. Posunut hodinky dopredu alebo do zadu. Aj ked to ma byt urobene o druhej po polnoci, urobim to predtym, ako pojdem spat alebo skoro rano.

Nedela rano, ked sa pocasie utisilo a vichrica prehrmela nasli sme sa pod 52 cm noveho snehu!
Ubehlo viac ako tyzden, co som skoncil cetbu senzacnej a velmi zaujmavej knihy od Polskeho cestovatela, reportera a spisovatela Ryszard Kapuscinskeho “Travels with Herodotus”. Velmi zaujmavy pohlad do minulosti, dalekej minulosti niekolko sto rokov pred Kristom, do obdobia expanzie Perzanov do Europy a nasledne vytlacenie a porazku vojsk tohoto imperia cez oci cestovatela a pisatela Herodotusa! Medzi casom, pri roznych nakupoch neodolal som a obohatil som moju “kniznicu” s dalsimi zaujamvymi titulmi. Prave dnes poobede som docital jednu zo styroch novo kupenych knih s nazvom: “The Blade Itself”; thriller, prvotina mladeho autora s menom Marcus Sakey. Prvykrat som dal prednost mne nie znamym spisovatelom ako C.J. Box a jeho knihe Trophy Hunt, alebo knihe “Fat Tuesday” od spisovatelky Sandra Brawn a dalsej, mne znamej autorky Tom Hoag: “The Alibi Man”. Na najblizsie dva - tri tyzdne, mam naprogramovany moj zivot, precitat tie knihy.

Novy den, nove pohlady, sneh, vsade sneh a vela!
Predtym, ako sa pustim do dalsej knihy, mna caka vaznejsia uloha – prestudovat manual cell (mobil) telefonu Samsung. Ako som naznacil v minulom prispevku, po tom malom incidentne ciastocnej nevolnosti, ci oslabenia Marianky, rozhodol som sa kupit mobilny telefon, aby ho mohla Marcela (alebo ktokolvek pride po nej), nosit so sebou pri prechadzkach a cestach na plavaren a nazad, v nutnosti mi zavolat. V piatok, ked ohlasovali tuto prislu snehovu burku, rozhodol som sa skocit do “Independent” predajne dokupit tucet zemli a nejaku rybu na veceru. Zastavil som sa dokupit aj par flias piva a flasku whisky. Nedaleko tej predajne alkoholickych produktov, bola aj predajna Bell Canady, nase najvacsej telefonnej spolocnosti. Chystal som sa ju navstivit v Kanata Centre, aby som ten “cell” telefon kupil. Tato predajna je len kusok od nas! Myslim, ze som urobil celkom vyhodny ”deal”. Predajna cena telefonu bola len nejakych 29 dollarov. S kontraktom na dva a pol roka budem mesacne platit len 15 dollarov a par drobnych. Vzal som to! Problem mam, ze ten telefon je viac komplikovany ako cely moj pocitac. Ved ho sprevadza kniha o desiatkach stran informacii, co a ako. Prusvih! Robim co mozem, aby som sa oboznamil s operaciou tohoto maleho zazraku technologie. Cislo mojho mobilu mejdem nikomu zatial davat, lebo ten ma sluzit len a len v pripade “emergency”, kto bude s Mariankou. Caka ma nainstalovat niekolko telefonnych cisiel na najblizsich Ottawskych priatelov, aby v pripade nutnosti mohla zavolat, ked ja by som bol nedostupny.

Netrvalo dlho v nedelu rano uz tu boli masiny a zacali uvolnovat cestu a nase garaze!
03 09 08 – nedela
Najhorsie je za nami! Predpovede pocasia mali pravdu! Dostali sme 52 cm snehu a silny vietor urobil mohutne zaveje. Dalsie dva az styri cm pocas dna sa este daju ocakavat. Skoro rano som sa vybral von, ocistit aspon verandu a prerazit chodnik na sirku lopaty. To nahodou, ked by priniesli noviny, aby sa neborili v hlbokych zavejoch. V rozhlase ohlasili, ze ani nech noviny neocakavame! Najskor ich budu dorucovat neskoro poobede! Dvere na terasu sa ani nepokusam otvorit. Sneh je do polovicky dveri. Dnes by k Marianke mala prist Pierretta. Ako som predpokladal, dozor zrusila aj ked som jej povedal, ze sme uz tu mali pluhy a ocistili cestu, hostovske parkoviste a odstranili sneh mimo chodnikov. Vraj preferuje dnes nikde necestovat. No problem! V Ottawe je v robote 700 mestskych pluhov a trakov a urcite stovky privatnych kontraktorov.

Pojdem neskorsie von, co to este upravit, ale urcite nie na terasu, tam sa neviem dostat. Vcera sme s Marcelou naplnili jeden demizon bieleho vina do flias. Caka nas dalsi urobit dnes a preliat dva demizony cerveneho po druhej fermentacii. Potom budem studovat ten moj mobil telefon, ake vseliake funkcie ma a co mozem robit! Je to pre mna hotova “spanielska dedina”! Ked nebudem vediet ako dalej, v najblizsich dnoch skocim do predajne, slubili, ze mi urobia vsetko, co budem potrebovat. Good!

Zajtra, tj. v pondelok sa ma vycasit, modra obloha, slnko a prijemna teplota okolo -3 stupne. Pravdepodobne pojdem s Frantom lyzovat na Camp Fortune. Do zajtra by vsetky cesty mali byt uvolnene a ocistene.

Viem, ze nas v blizkej buducnosti este caka nejaka ta vlocka snehu, ale tato posledna snehovica bola vraj najsilnejsia a najmohutnejsia za mnoho poslednych rokov. Good, ze je to za nami, teraz mozeme ocakavat povodne, ked sa to konecne zacne vsetko topit! Tiez nie najlepsia vyhliadka!

Este jeden pohlad do nasho susedstva. Dufam, ze posledny s tolkym snehom! Jaro, jaro kde si?
Prekrocil som moje dve strany a je teda cas koncit! Prajem prijemne jarne dni a nam tu v Ontariu, co najskorsie oteplovanie.

Pozdravuje Milan