Thursday, September 27, 2007

Ako nebankovat

Farby jesene v plnej krase vsade okolo nas!
Ottawa 09 26 07 – stvrtok
Pred par tyzdnami v jednom z mojich prispevkov do Blogu, zacal som s vetou, ze mam urcite “starecku sklerozu”, ked nie zaciatok Alzheimeru. Vtedy som vychadzal zo skutocnosti, ze som sa rano vybral do fitka, zatial co sportova taska - vak v ktorom nosim moje cvicebne potreby som nechal doma. Dnes mam dalsi dokaz, ze som nie daleko od toho, co som tvrdil pred par tyzdnami.

Pred vcerom som dostal na moj bezny ucet v Royal Bank peniaze, ktore dostavam a povinne musim vyberat z RRSP – privatnej penzie. Tie peniaze mi prichadzaju pravidelne 24 –teho kazdy mesiac. Kedze som na mojom beznom ucte mal dost, aby som vydrzal do konca mesiace, kedy dostavame nasu regularnu penziu, previedol som skoro celu ciastku na moj ucet sporenia v ING banke. V tejto, povodom Holandskej banke, nie len davaju slusne percento, ale nemusim platit ziadne poplatky, alebo mat problem vybrat peniaze. Ked potrebujem extra nejaky ten dollar, staci im cez internet, alebo telefon, dat prikaz a bez problemu poslu pozadovanu ciastku na moj bezny ucet v Royal Banke, ktorej som klientom od 70 rokov, ako sme prisli do Canady.
Cez Royal Bank a internetovu stranku tejto banky, platim vacsinu poplatkov. Niektore su stahovane priamo v urcity datum. Obycajne 15-teho alebo prveho. Vcera sa mi objavil na “Viza” ucte poplatok $14.36, co bolo potrebne zaplatit na inej banke. Bol to poplatok za objednanie kreditu zo Skype. No problem! Zasiel som na moju bankovu stranku, naklepal som sumu a komu to poslat. Bum a v sekunde to bolo poslane. To bolo vcera. Dnes rano este pred odchodom do fitka som sa pozrel na prislu postu a cez internet som si otvoril moje bankove konto. Prekvapili ma dve veci. Aj ked je dnes len 26. septembra, uz som mal na ucte ulozene nase penzie, niekolko dni dopredu. To nasa vlada tak robi, ked prveho ma prist na nedelu, alebo pondelok. Dnes je len stvrtok a penzie boli na ucte. Good, aj ked to nemam rad, lebo nez pridu na ucet peniaze zo skolskej penzie, 15-teho, tie dva tyzdne su naraz predlzene o niekolko dni. Fajn, zapisal som si prijem do mojej knizky. Len mi nejak nesedel vysledok, pocitac mi vykazoval daleko mensi prijem.
Otvoril som si “vydavky” za posledne dva tyzdne, overit si kde je chyba. Boooom, tam som nasiel vydavok z vcerajska na 1.360 dollarov. Netrvalo mi to dlho a prisiel som nato, ze zo 14 dollarov a 36 centov, pravdepodobne mojim omylom, som dal bodku za jednickou. Pocitac si domyslel, ze chcem zaplatit jeden tisic a tristo sest dollarov. “Here we go”! Mohol som hned rano zavolat do banky, aby zrusili transakciu. Maju 24 hodinovy servis. Vedel som, ze to bude nejaky cas trvat, tak som to odlozil az ked sa vratim z fitka. Nebolo to take jednoduche zrusit celu transakciu. Nakoniec po konzultacii s jednou bankou a druhou sme sa dohodli, ze to zrusia, ale vezme to asi 5 dni pokial mi budu moct vratit peniaze na moj ucet. Prosim, co jedna bodka, nespravne umiestnena, vie urobit! Zrejme nesmiem podcenovat ani to najmensie – bodku!!!

Pred mesiacom, ked som tiez cez internet platil za telefon, omylom som odoslal pozadovanu sumu dvakrat. S nimi ale nie je problem. Ked im posles viac, ako v mojom pripade dvakrat tolko, oni to daju do osobneho uctu ako kredit. Ked Ti poslu nasledujuci ucet, tak tie extra peniaze vyuziju na zaplatenie a bud Ti daju dalsi kredit zo zostatku, alebo poziadaju o doplatok. Myslim, ze nepotrebujem uviest viac dokazov, ze v tej mojej stareckej hlavicke to nepracuje tak ako by malo, alebo ako to bolo predtym! Nech uz je to “starecka skleroza”, alebo pan doctor Alzheimer, to sa ukaze casom. Varuj dusu na doline, len to nie!
V piatok minuly tyzden sme mali veceru na terase s Petrom a Jankom
“Sorry”, ze vas zabavam takymi banalitami, ako su moje vypadky pamate a omyly, co mozu tie vypadky sposobit. Ale je to pre kazdeho z nas male varovanie ako opatrne treba narabat s internetovym prevodom a vyberom penazi.

Ked si mam spomenut na par poslednych dni, specialne na posledny “weekend”, tak v piatok, co je uz skoro tyzden, skocil som pre mojho bratranca do toho jeho noveho bydlista a vzal som ho k nam. V piatok vecer sme ocakaval na veceru Petra a neskorsie mala prist aj Zuzka Bol krasny slnecny den a teply vecer, tak sme vecerali na terase. Mimo nejakeho predkrmu ja som na BBQ pripravil tri druhy masa. Hovadzie stejky, bravcove a jahnacie kotlety. Jedla bolo viac ako sme mohli skonzumovat a vina tiez. Posedeli sme na terase dost dlho do noci.
V Mereckville asi dve desiatky umelcov mali den "otvorenych dveri". Anka s Lidou a Ladom navstivili skoro vsetky ataliery.
Janko ostal a u nas prenocoval. Doobeda som ho vzal do kina na velmi zaujmavy a dobre urobeny film kanadskym reziserom, Davidom Cronenbergom s nazvom “Eastern Promisess”. Film bol natoceny v Anglii, ci spravnejsie sa odohrava v Anglii! Je to film plny napatia, nasilia a krve ako operuje “ruska mafia”. Vyborne herecke vykony a film v tradicii Cronenberga. Hlavnu postavu filmu vytvara americky herec, ktory vytvoril aj hlavnu postavu vo filme: “Historia nasilia” od toho isteho rezisera, Viggo Mortensen. Janko ostal u nas do neskoreho popoludnia a potom aj s dievcatami sme ho odviezli nazad do jeho noveho pribytku. Par veci sa u neho zmenilo od poslednej navstevy. Pribudla mu mala ladnicka, pohodlne kreslo aby sa mohol z neho pozerat na telku a od jeho dcery obdrzal paradny laptop pocitac so satelitnym internetom. Ked Janko este nieco potrebuje, tak je to umiestnenie obrazov na steny, aby jeho byvanie bolo utulne.

Na druhy den v nedelu, Anka sa vybrala s Lidiou a Ladom na vylet do oblasti Marickvillu, kde mnoho tam byvajucich umelcov mali tzv. akciu “otvorenych dveri”. Tak sa vsetci traja tulali po okoli a navstivili aspon desiatku umelcov, maliarov, socharov, sklarov atd… Vraj to bolo velmi zaujmave. Anka narobila desiatky zaberov a bola by aj viac, ked by nevycerpala baterky vo fotaku.

Ja som vyuzil volno a rozhodol som sa skocit este na jeden film s nazvom “In The Valley of Elah”. Tiez vyborne herecke obsadenie! Tommy Lee Jones; Charlize Theron a Susan Sarandon. Zaujmavy kriminalny pribeh zo sucastnosti vracajucich sa vojakov z Iraku. Oba filmy doporucujem vidiet.
Krasna Charlize Theron vo filme In The Valley of Elah.
Este do predvcerajska sme mali teple (+30) a slnecne pocasie. Trochu neprijemna vlhkost. Dnes uz druhy den same dazde. Ale od soboty zas bude pokracovat “babie leto”.

Vsetko najlepsie prajem z Ottawy.

Milan