Sunday, November 26, 2006

Konflikt civilizacii

Este nie tak davno na nasej ulici sme sa mohli tesit takejto farebnosti jesene. Uz je vsetko prec!

Ottawa 11 25 06 – sobota
Konecne, dnes rano okolo piatej som docital knihu “The God Delusion” od autora Richarda Dawkinsa. Z vcerajska, mi ostala len nejaka desiatka stran! "Alleluia"! Nebolo to lahke citanie! Skor by som to nazval “studiom”! Kniha je pisana lahsim, zrozumitelnym stylom pre vedeckeho laika, nie velmi pre mna. Mal som co robit porozumiet vsetkym konceptom a dokonca casto som musel nahliadnut do slovnika pre oboznamenie sa s mnohymi mne uplne neznamymi vyrazmi. Ako som spomenul v mojom predchadzajucom prispevku, Dawkins je univerzitny professor a vedec z Oxfordskej Univerzity. Tato kniha je jeho posledna z asi pol tucta dalsich, ako su "The Ancestor’s Tale; The Selfish Gene; Climbing Mount Improbable; A Devil’s Chaplain" a ine. Nie len, ze je prominentny vedec, vyskumnik, ale tiez “most prominent atheist”, zaoberajuci sa iracionalnostou viery v boha a predchadzajucimi krutostiami, ktore “religions”, nabozenstva sposobili na spolocnosti od cias kriziackych vyprav az po 9/11. Majstrovske dielo, vynimocna cetba, dokonca niekedy pisana s davkou humoru, ake zlo mozu nabozenstva sposobit. Odvazny to clovek v svete neracionalnosti, nabozenskeho fanatizmu, pobludenia, vymazanych mozgov, sebevrazednych bombovych atentanikov, jihadistov, islamskych a americkych evangelickych Talibancov a im podobnych. Ako napisal jeden kritik “Bible thumpers doubtless will declare they’ve found their Satan incarnate.”
Nie za dlho a vsetko bude pod snehom. Pohlad do nasho prostredia v Amberwood Village

To mi konecne dovolilo nacat prve dve, ci tri desiatky stran z knihy “Because They Hate”, “Preto, ze nenavidia” od Brigitte Gabriel “A Survivor of Islamic Terror warns America”! Stacilo mi precitat prvych niekolko stran, aby som konecne jasnejsie porozumel konfliktom Stredneho vychodu, vzajomneho zabijania, mucenia, terroru, nesmiernej nenavisti, bezcenosti ludskeho zivota a uzasnemu nebezpeciu, ktoremu cely svet bude v najblizsich dvoch desatrociach celit. Islam je v ofenzive sirenia svojej krvavej filozofie stredoveku. Uz sa tesim dalsim strankam! Kniha sa velmi dobre cita a je zaujmava, ako ta najlepsia kriminalno-detektivna novela. To, coho sme svedkami za posledne tri roky napr. v Iraku je odkryta tvar Arabsko-Molsimskeho sveta, napriek ich prehlaseniam akou su velkolepou civilizaciou. Ozbrojeni votrelci, sektorovy konflikt medzi dvoma bojujucimi frakciami Islamu s mnoziacimi sa obetami na jednej a druhej strane, podnecovany bigotstvom a nenavistou jihadistou hrnucich sa zo susediacich krajin, ukazuje vyrazne na ich rozumovy stav a ich unikatnu vrazednu “kulturu” stredoveku. Konflikt v Iraku, Palestine v Libanone a inde je vysledkom hlbokej, zakorenenej chorobnosti Arabsko-Moslimskeho sveta, ich neschopnost ukoncit kmenovy konflikt sposobeny usmrtenim Husayna a jeho rodiny v Karbale v 680 rokoch.

Preco nas nenavidia?
Pred nedavnom, citajuc niektore moje nazory na Islam, Jihadistou, Talibancov a im podobnym po celom svete, Alex z Calgary ma upozornil na dalsiu zaujmavu knihu, ktora sa mi asi bude pacit! “The Clash of Civilization and Remaking of World Order”. Autor Samuel P. Huntington. Zatial som si knihu neobjednal, do Vianoc tak urcite urobim! Co ma zaujalo je ten vyraz “Clash of Civilization”, ktory je v rozpore ako tento konflikt vidia ini ludia. Umyselne som si dnes zalistoval v niekolko dielnom Anglicko–Ceskom slovniku, ktory som ako dar obdrzal od Vierky a Broni, bratovych dcier, ako dar pri mojej jednej z prvych navstev Slovenska. Vyraz “clash” ma desiatku moznych vyznamov ako napr. narazit, vrazit, zrazit sa, odporovat si, nesulad, kolizia, zrazka, konflikt a dalsie. Uvadzam to preto, lebo moje dalsie riadky, pravdepodobne uz len v mojom buducom prispevku budu pouzivat ci nahradzovat vyraz “clash” hadam najvhodnejsim slovom “konflikt” alebo "kolizia".
Dazde pominuli, listie uz davno spadlo zo stromov, trava ostala zelena a dokonca sme v poslednych dnoch mali cistu oblohu a slnko!
Niekolko tyzdnov nazad, mnohym z vas som poslal cez elektronicku postu dost dlhy klip z Arabsko-Moslimskej popularnej TV stanice AL JAZERA. Rozhovor redaktora a jedneho moslimskeho imana s Dr. Wafa Sultan, Americankou arabskeho povodu, psychologickou z Los Angeles. Rozhovor bol vedeny v arabcine s anglickymi titulkami. Jej presvedciva argumentacia vyrazila dych nie len redaktorovi, ale aj bradatemu imanovi, ktory v neschopnosti protiargumentov sa zmohol len na obvinenie, ze je kacirka, bludarka zasluziaca si smrt. Dal som si tu namahu a zachytil som argument za argumentum. Su z toho rukou pisane styri strany, velmi vystizne, ostre, priame charakteristiky konfliktu! Svoju argumentaciu zacina vetou: “The clash we are witnessing around the World is not clash of Religion or clash of Civilization – it is ……”. “Konflikt ktoreho sme svedkami okolo sveta je nie konflikt nabozenstiev, ci konflikt Civilizacii- to je ……”
Preco nas nenavidia? Lebo my milujeme slobodu, my oslavujeme zivot, oni smrt, temno a krutost! Socha slobody vyjadruje oslobodenie sa z podrucia tmarstva, stredoveku, zaostalosti!

Nuz a nato si budete musiet pockat do buduceho mojho prispevku, v ktorom uvediem cely jej tvrdy, nekompromisny prihovor. Mne ucarila svojou cistotou presvedciveho argumentu za argumentum! Salim Mansur, Professor politickych vied na Western Univerzite v Ontariu, moslim arabskeho povodu v dnesnej kolonke v novinach “Ottawa Sun” mimo ineho pise a konci “Arabsko-Moslimsky svet sa zastavil, stvrdol v stredovekej minulosti a ani tenka fasada modernosti a nadnesena glorifikacia minulosti nemoze tuto skutocnost zakryt.” Pokracuje “Ked americania odidu z Iraku, nereformovany stredoveky Arabsko-Moslimsky svet bude asi potrebovat izolaciu podobnu ako bola “zelezna opona”, ktora rozdelovala Vychod od Zapadu pocas “Studenej vojny”! Ja osobne pridavam, ze ked to sa nestane este dnes, zajtra uz mozno bude neskoro!

Do konca mnou limitovanych dvoch stran mi uz nechyba vela! Hadam sa patri spomenut v kratkosti nieco aj z nasho nie velmi zaujmaveho zivota. Posledne som moj prihovor, ci prispevok zacal malou neprijemnou zdravotnou prihodou. Na moju kratku zdravotnu indispoziciu reagoval velmi vtipne Bongo z Toronta, nech mu dam vediet, lebo nema cierneho motilka na moj pohreb. Jozef (moj brat) z Blavy; Alex z Calagary a druhy z Nemecka, ako aj Bela z Toronta a Klara z Kosic. Dakujem za prejav zaujmu!!!! Zda sa, ze som OK, tento tyzden som mal 5 treningov a som na zive! Bol som poteseny, ze su priatelia, ktorych este zaujma, co sa deje v mojom zivote. Tiez mi to nepriamo naznacuje, ze asi len tolko blizkych priatelov sa raz za cas pozrie na moj blog, ktory fakticky je urceny pre vsetkych znamych, priatelov / priateliek. Tento sposob komunikacie som zacal asi takto pred rokom, mozno nejaky mesiac skorej. Zatial som na mojom blogu umiestnil viac ako 50 prispevkov – listov. Osobne, musim povedat, ze ja som mal “good time” moje prispevky pravidene pripravovat a v tyzdennych intervaloch umiestnovat, kde tu obohatit s fotograqfiami aby boli viac zaujimave. Zacinam vsak uvazovat, ci tento experiment “modernej komunikacie” nemam skoncit? Ci nemam ostat len pri priamej listovej vymene, kratkych e-mailov, ako odpovede na obdrzane?

Sorry, prekrocil som moj limit dvoch stran! Koncim! Dakujem za pozornost, prajem vsetko najlepsie a pozdravujem!

Milan

Zapad slnka z nasej terasy. Zaber urobeny predvcerom. Dobru noc!