Sunday, March 19, 2006

CHINESE COOKING

Prve Canadske dive husy su nazad!

Predvcerom, pri nasom standardnom nakupe potravin mi prislo na um, ze uz velmi dlho sme nemali v nasom jedalnicku kacku. Vo velkopredajni potravin ich mali desiatky zmrazenych. Dlho som nevahal a uz sme mali v nakupnom voziku pekneho macka. Doma som nechal kacku v ladnicke rozmrazovat s umyslom urobit si ju dnes, v sobotu vecer. Vytiahli sme niekolko kucharskych knih. Po dlhsom uvazovani sme sa rozhodli pozriet aj do knihy: The Complete Encyclopedia of Chinese Cooking. Zapacil sa nam recept: “Peking Roast Duck”! Fotografia perfektne vypecenej kacky zdobi celnu stranu knihy. Popis tvrdi, ze kacka na tento sposob urobena je “one of the greatest Chinese dishes”! Maso sa podava zabalene v Mandarinskych palacinkach (pancakes) s uhorkou a mladymi cibulkami potretymi hoisin omackou. Mimochodom, vycistena kacka sa da najskor varit (5 minut) a potom sa natrie zmesou medu, cerveneho vinoveho octu a sucheho sherry. Takto natreta sa povesi za krk na niekolko hodin do dobre vetranej miestnosti za obcasneho potierania tou zmesou. Potom sa pecie v trube nejakych 70 minut. Kedze nam chybali niektore potrebne clanky (hoisin sauce, mandarinske palacinky), rozhodli sme sa vyrazit doobeda von, jednak do cinskej predajne potravin, ale aj do Giant Tiger kupit Marianke plavky a este do dalsieho obchodu, kde Klara potrebovala kupit par pozornosti pre deti, ked sa vrati nazad do Kosic.

My sme uz pred tyzdnom zacali grilovat
V nasom volebnom okruhu koncom marca budeme mat tzv. By-election, mimoriadne volby do Ontarijskeho parlamentu. Byvaly reprezentant konzervativnej strany v Ontariu v poslednych federalnych volbach kandidoval do federalneho parlamentu a bol zvoleny. Uvolnilo sa jeho kreslo. Na tu poziciu kandiduje niekolko ludi z roznych stran. Medzi nimi aj Lisa MacLeod za provincnu konzervativnu stranu. Ja som sa trochu oneskoril z domu, dievcata (Marianna a Klara) uz boli na ulici a ked som prichadzal autom k nim, obe boli v skupine niekolkych ludi. Hned som rozoznal nasho kandidata vo federalnej vlade a sucastneho ministra obrany Gordona O’Connora s Lisou Macleod a dalsimi ludmi, jej manzelom, synom a jeho manzelkou s ktorymi Klara viedla debatu. Skupina chodi od domu k domu v ramci volebnej kampane, rozdavaju pamflety a presviedcaju ludi volit Lisu. Dnes ju doprovadzal aj minister Gordon O’Connor, ktory vo federalnych volbach vyhral nas volebny district s naskokom nejakych 22 tisic volicov. Tak ako pred dvoma rokmi, aj teraz som si kratko s nim pohovoril. Pred par dnami sa vratil s Afganistanu kde bol s nasim Prime Ministrom Harperom. Navstivili tam nasu Canadsku vojensku misiu, umiestnenu v blizkosti Kandaharu. Klara od neho ziskala podpis so zelanim pre jej brata Antona, zberatela autogramov vyznamnych ludi.V kratkej debate sa vyjadril, ze bol sokovany v akej chudobe a biede ziju ludia v Afganistane. Bolo to velmi srdecne stretnutie, oni robili fotky a ja som len lutoval, ze som nemal so sebou moj fotak. Obohatil by som tento list fotografiami s nasim ministrom obrany. Skoda!

Ked sme uz boli v tej cinskej predajni v oddeleni masa, prave krajali krasne kusy surovej slaniny, pekne prerastanej. Kupil som jeden velky falat a ked som sa pozrel na cenu tak som ostal milo prekvapeny, za ako malo. Za jednu libru, (pol kg) sme platili len $1.49. Slanina bola na zlave, normalne ju predavaju za $2.99. Klara slaninu dala varit so solou a cesnakom a potom zmiesala cesnak s paprikou, solou a natrela slaninu. Boy, ochutnal som este za tepla, aka vynikajuca pochutka! Lutujem, ze som nekupil o mnoho viac! Na druhej strane som rad, ze som tak neurobil. V poslednych tyzdnoch som zazil neprijemne prekvapenie, ked som nedokazal zapnut vacsinu mojich nohavic, ako dosledok rozrastania sa mojho objemu pasu a bokov. Kedze uz nemam nohavice, ktore si mozem obliect a nechcem chodit len v teplakoch, pred par dnami sme sa vybrali na nakup. Kupil som si hned 2 corduroy jeans o dva cisla vacsie! Volakedy, nie tak davno (hahahah 20 rokov nazad) som nosil cislo 32 / 32. Teraz, ked vydychnem a velmi sa usilujem, som stastny, ze zapnem 36 / 32. Klara mi prave pripomenula, ze ked prvykrat odchadzala z Canady v juni 2000 nazad na Slovensko, mal som 180 lb. Vraj som bol vtedy este mladik! Tvrdo som makal v robote dlhe hodiny a stravovali sme sa v tyzdni ked Klara varila podla ZONE diety a o vikendoch, ked som varil ja, mohli sme aj hresit! Potvora, neviem ako to myslela s tym mladikom a hresenim?! Faktom v sucastnosti je, ze mam 200 lb, to je o 10 kg viac a nie som uz mladik, skor zvadnuty senior s jednou vyhodou, ze nemusim na Pakenhame platit za lyzovanie. Niet divu, ze sa rozrastam do sirky, ked mi prichadzaju na chut jedla ako kacica, slanina, hodne vina a ine podobne dobroty!

Hovoril som pred par minutami so Zuzkou, ktora prave skoncila rozhovor s Petrom po sutazi v obrovskom slalome na Majstrovstvach sveta v St. Anne – Quebec, kde vo svojej kategorii nad 60 Peter skoncil na stvrtom mieste. Bez medaily ale stastny, lebo vraj jeho konkurencia bola neprekonatelna. Ma sa vratit v utorok. Je tam so svojim kamaratom z Nemecka, ktory prisiel na jeho pozvanie! Nazyvaju ho “sogor”, svagor, lebo raz davno v Kosiciach obaja randili s dvoma sestrami Mrazovymi!

Teraz GOOD NEWS! Vcera som dostal od Boby M. vynikajucu spravu! Pani Anna B. ktora prislubila prist pomahat so starostlivostou o Marianku, ziskala viza do Canady a niekedy zaciatkom maja pride vystriedat Klaru. Boba mi nemohla urobit vacsiu radost! Mam zas postarane o jej starostlivost na nejaky cas. Pani Anna B. je z Kosic, dva roky starsia ako Marianka. Vraj vsetci jej pribuzni ju volaju druhym menom Marcela. V buducnosti budem teda uzivat jej meno Marcela. Sme v kontakte a zda sa, ze sa tesi na Canadu. Potesenie na mojej strane!

Aj ked este stale mame zimne pocasie, nocne teploty su blizko -10 st., cez den sa predsa le trochu vzdy otepli. Prenasleduje nas len silnejsi vietor. Nemalo by nas to odradit ist si v pondelok este aspon raz zalyzovat. Zajtra sa Klara s Lidiou a jej manzelom chystaju ist na vylet niekde asi hodinu od Ottawy na Silver Bush. Mozno, ze pojdem aj ja. Je to nejaka chata s restauracnymi sluzbami, hlavnou naplnou je vsak vyroba javoroveho syrupu a speciality pripravovane s tym syrupom.

OK, ta kacica nebola az taka dobra, ako sme ocakavali. Nie preto, ze nechutila! Potrebovala byt v rure este aspon polhodinu az hodinu dlhsie. Inac vsetko chutilo a ako Marianka hovori “tasty”! Ja by som neodmietol ochutnat aj nase slavne divoke Canadske husy. Skoda, ze su chranene! My ich tu vsade mame krdle. Pred par dnami sa vratili z juhu! Najskor sme si vsimli jeden par a vsera ich uz boli na golfisti desiatky. Dokonca sa pasli aj pred nasou terasou, kde je uz odkryta zem. Urobil som cez okno par zaberov, ked by som vysiel von hned by odleteli. Gunar je jediny co sa nekrmi a iba dava pozor, neustale otaca vztycenu hlavu ci nehrozi nejake nebezpecie. Zaujmalo by ma, kedy sa krmi on?


Zda sa ze uz budeme castejsie pripravovat jedla na B.B.Q. Uz sme zacali! Pred tyzdnom bolo prijemne pocasie, terasa bez snehu. Kupil som tri steaky a tym sme otvorili nasu B.B.Q sezonu!

Je nedela rano a ja dopisujem par viet do tohoto listu. Prekvapenie ma cakalo, ked vonku zacal padat husty sneh a snezenie pokracuje. Co je urcite dobre pre zajtrajsiu lyzovacku.

Z Ottawy, kde sa ukazuju naznaky skorej jary (vid fotografie prislych divych Canadskych hus z juhu) vas pozdravujem a prajem prichod lepsich a teplejsich dni!

Milan a spol.