Monday, May 24, 2010

Victoria Day 2010

Male, ale drahe mestecko WESTPORT s najvacsim pristavom na Rideau kanali 230 km dlheho.
Vzacna navsteva Emila a Alice s Emilovou sestrou Atou
Ottawa 05 24 10 – pondelok (Victoria Day)
Skor ako som sa posadil za pocitac v jedalni, dostal som telefonat od Zuzky, ze je na ceste aj s detmi Moniky a Ronnyho na blizku plavaren v Amberwood Village. Mimo golfoveho ihriska, troch tenisovych kurtov a priestranneho “Clubhousu” s restauraciou par krokov od nas, je aj otvoreny bazen s vyhrievanou vodou.. Aj ked su v Ottawe uz vsade otvorene vonkajsie bazeny, kedze nemaju vyhrievanu vodu su vraj este studene aby do nich vosli deti. Nas bazen v Amberwood Village je asi preto vyhrievany, lebo sluzi hlavne penzistom, seniorom, ktori byvaju v nasej komunite a ktori su vsetko starsi a fyzicky chulostivejsi stareckovia a starenky. Nechce sa mi verity, ze aj ja som uz jeden z nich! Pred par rokmi som aj ja kupil clenske do toho bazenu, hlavne kvoli Marianke. Zial, velmi skoro som zistil, ze pre Marianku je bazen nevhodny pretoze do bazenu mozes vstupit len po rebriku. Marianku sme nevedeli dostat na ten rebrik aj ked sme sa velmi snazili. Neistota, strach a problem s rovnovahou ju brzdil do bazenu vstupit. Od tejto skusenosti dievcata chodia cely rok do bazenu v sportovo-rekreacnom centre asi polhodinu cesty od nas pohodlnou chodzou. Mudrejsie riesenie, lebo Marianka potrebuje sa pohybovat a chodza do strediska jej da aspon aky-taky pohyb. Este do nedavna dievcata nie len isli pesi na plavaren ale aj po “plavani”, ked sa to tak da nazvat, vracali sa pesi domov. Od kedy Marianka pri ceste nazad z plavarne dvakrat skolapsovala na chodniku a raz, ci dvakrat prisla domov zavesena na care-giver neschopna kracat, viedlo ma k tomu, ze som kupil “mobil” telefon a teraz dievcata ho musia nosit zo sebou, aby ma mohli zavolat, ked by bola potreba. Naviac, dievcata uz nenechavam vracat sa z plavania pesi. Chodim pre ne autom.

Zuzka zavolala kvoli tomu aby pripadne na plavaren prisla aj Klara s Mariankou. Klara doobeda bola na kave u Lidy. Ked ju nazad doviezol Lada, hned sa s Mariankou vybrala na prechadzku. Pocitam, ze sa zastavia aj na plavarni pozdravit Zuzku, Petra a deti. Ja som zatial vybral z ladnicky” Bromontsku” kacku aby sa trochu oteplila pred pripravou na pecenie. Uz sa tesim na veceru! Vcera z iniciativy Klary sme skocili do nedalekeho nakupneho centra s umyslom dokupit Marianke nejaku letnu garderobu, nohavice, bluzky atd….Vraj je nacase obnovit jej letne oblecenie. Neprotestoval som, naviac aj ja som si kupil pekne dve polokosele. Na ceste nazad sme sa zastavili v potravinarskom obchode “Farm Boy”, oni su jedini co maju k dispozicii kacice z Bromontskej farmy. Dnes aj ked je pondelok skoro vsetko je zavrete k voli federalnemu sviatku Victoria Day. Tento den je v Canade oslavovany vzdy v pondelok pred 25-tym majom. Je to oficialna oslava narodenin kralovny Victorie (nar. 24 maja 1819) tiez kralovny Elizabeth II. Victoria Day sa zacal svatit najskor v Ontariu od roku 1845 a neskorsie v roku 1901 v celej Canade. Kralovne Victorii sa dava kredit zalozenia Dominia Canady. Victoria mala 9 deti z toho 4 chlapcov a 5 dievcat, 40 vnucat a 37 pravnucat. Pod jej panovanim v Anglii bolo ustanovene bezplatne statne vzdelanie a skoly pre deti pod desat rokov. Pocas jej vlady bolo 7 pokusov o jej zivot. Zomrela v rukach jej prveho pravnuka NemeckehoEmperora Wiliam II. Jej sviatk aspon tento rok nemohol padnut lepsie na tento den. Slnecne pocasie, teplota okolo +30 stupnov, idealne pocasie ist do prirody na plaze jazier a riek, co aj tisicky kanadanov robi kazdy rok cez tento vikend s masivnym stahovanim sa na chaty a do provincnych parkov kampovat. Po prvykrat tento rok som zapnul klimatizaciu viacmenej na ziadost Klary, ze sa nechce nechat upiect ako ta pripravene kacka.
V sobotu poobede sme odisli na reprizu “encore” ARMIDA od G.Rossiniho. Listky som kupil hadam viac ako pred dvoma mesiacmi. Vybrali sme sa s najlepsim umyslom vidiet cele predstavenie z “The Met Opera v New Yorku. Zo znamych na predstavenie prisla aj Vlasta s Frantom. Program isiel v dvoch kinosalach a tak ostavalo este niekolko sedadiel neobsadenych. Armidu spievala Renee Fleming za dirigovania Riccardo Frizza. Prvy akt trval skoro dve hodiny az sme sa cudovali ako to vladali odspievat. Pocas prestavky sme si uvedomili, ze od tretej poobede ide vyznamny hokej Montreal vs Philadephia uz stvrte stretnutie, kde Philadelphia dovtedy vyhrala dva zapasy a Canadians jeden zapas. Po prestavke sme sa vybrali domov. Radsej pozerat velmi dolezity zapas, ktory po tazkom boji vyhrala Philadephia. Dnes vecer bude rozhodujucim stretnutim, ked nahodou vyhraju Canadians tak sa bude hrat dalej. Ak vyhra Philadelphia, to bude to posledny zapas. Samozrejme by nas potesilo vitazstvo Canadians. Aj ked nasi vo vychodnej konferencii vcera odpocivali, my sme stravili poobedie znovu pred obrazovkou a sledovali sme posledne dva stretnutia z Majstrovstiev sveta v Nemecku. Najviac sme ocakavali stretnutie Cechy vs Rusko. WOW, to bol zapas! Poslednych niekolko minut to bol drastak, ze moje nervy boli napnute na prasknutie. Samozrejme, ze sme drzali vsetky prsty Cechom, ktori nakoniec triumfovali! Hurrrra! Od zacatia “playoffs v NHL az cez MS zijeme a dychame hokejom. Velmi nezvykle pre mna, ja nie som nejakym velkym fanusikom kolektivnych hier. Hokej je ale vynimkou, je uzasne rychly, muzny, rychlo sa meniace situacie atd… co mi imponuje.

Minule v jednom z mojich prispevkov som spominal ze trilogia “The Girl …..od Steig Larssona, posledna tretia kniha pride na knizny trh v Amerike koncom tohoto mesiaca. Ano, uz je k dostaniu a hned sa umiestnila na prvom mieste ako bestseller a dve dalsie z trilogie na dalsich dvoch miestach. Co som nevedel, ze Steig Larsson davno predtym ako knihy prisli na trh zomrel s dalsou stvrtou nedokoncenou knihou. On 32 rokov zil zo svojou druzkou. Kedze neboli zosobaseni a Steig nenechal zavet, o vsetky peniaze sa sudia jeho pozostali otec a brat, ktori vraj neboli nikdy blizki.! Piate a sieste pokracovanie malo nasledovat, osnova uz existuje. Ja som sa chystal zacat citat tu druhu knihu z trilogie hned len co ukoncim “They Must Be Stopped” od Brigitte Gabriel. Nestalo sa, lebo tu druhu knihu si vypozicala odo mna Lida a teraz ona zapasi s jej 700 + stranami. Ja som sa konecne dostal k mojmu oblubenemu autorovi Michael Connelly (myslim velmi popularny aj na Slovensku) a jeho jednej knihy uz vo forme “paperbacku” s nazvom: “THE SCARECROW”.Uz som v polovicke vdaka nocnemu citaniu.

Kacica sa uz pecie hodinu a pol, a dalsiu este musi! Cervena kapusta je uz ochutena a udusena a nic viac nebude aj ked by sa hodil ku kacke a kapuste nejaky “chlpaty” knedlik. Ja som si urobil druhe “martini” a som pripraveny skoro otvorit flasku cerveneho vina, aby sme oslavili Victoria Day, vitazstvo Cechov nas Rusmi a v ocakavani vysledku dnes vecer v stretnuti Canadians vs Flyers. Predpovede pocasia nam slubuju na zajtra +33 stupnov a dost vysoku vlhkost. Nas s Frantom rano caka trening po niekolkych dnoch lenosenia a potom stretnutie s dizajnerkou Avivou a poslednym navrhom nasej kuchyne ktory sa predrazi o nejake dve tisicky.

Vsetkym priatelom/priatelkam ktori budu oslavovat v najblizsich dvoch tyzdnoch narodeniny “HAPPY BIRTHDAY from Milan.