Tuesday, October 13, 2009

Jesen 2009

Jesen 2009 zavitala v plnej farebnej krase aj na nasu ulicu

Vylet do mestecka PERTH na dobru kavu a prechadzku!

Z potuliek v blizkom a dalekom okoli mesta Perth

Vylet na Pink Lake a do okolia v Gatineau Parku
Ottawa 10 12 09 – pondelok
Pondelok a nie len taky obycajny! Dnes sa v Canade oslavuje tzv. “Thanksgiving Day”. Den vdakyvzdania. V US to budu oslavovat az za nejake dva – tri tyzdne. Niekedy zaciatkom novembra. Za obet tymto a inym sviatkom na tomto kontinente, zaplatia zivotom stotisicky moriek. Nech su to Vianoce, Velka noc alebo Thankgiving, favoritnym jedlom skoro bez vynimky je “turkey”. Pokial sa jedna o jedlo, ani Canadania a este menej Americania nemaju velku obrazotvornost, aby zmenili morku napr. za rybu, roastbeef alebo lamb. Je to mozno preto, ze jedna morka 10 az 12 kg vie naplnit zaludky rozsirenej rodiny, 12 az 15 ludi za lacny peniaz. Thanksgiving je sviatok, kde sa stretava vzdy cela rodina podobne, ako na Vianoce a uz menej na Velku noc. Ja velmi casto kupujem morcacie stehna a mam ich velmi rad! Celu morku len raz za rok a to obycajne na tento den. Robim to ciste z respektu ku canadsko – americkej tradicii. Kupil som tu najmensiu cerstvu morku, ale aj ta mala 5.5 kg. Trochu vela pre troch ludi! Ja mam rad len to tmavsie maso, kridla, stehna, vobec nie prsia, biele maso. Pre mna je prilis suche a zial vzdy je ho najviac. Ked uz nevieme co s nim, tak ho zuzitkujeme na rizoto, alebo na inu jedlu gebuzinu.

My sme zacali s pecenim morky este vcera vecer aj ked sme sa jej nedotkli az dnes. Nedelu sme stravili v spolocnosti Lidy a Ladu na cestach po okoli. Nahodou vyslo slnko a bolo celkom pekne az na studeny vietor a dost chladno.Poobede dokonca nas prekvapili ladove krupy. Lada ma perfektne zbehane cele vychodne Ontario. Volakedy davnejsie bol naruzivy kanoista a prepadloval vsetky rieky a jazera. Prisli pre nas o desiatej doobeda a len co sa objavila Sabah, vydali sme sa do mestecka Perth, vzdialene nejakych 50 km plus–minus. Pre nas s Klarou to nebola prva navsteva, boli sme tam uz predtym.

Ucelom bolo sa ist prejst po historickom a renovovanom centre mesta, ale hlavne zastavit sa na kavu s ktorou su velmi popularni, lebo ju rostuju priamo pre teba a maju vynikajuci vyber. Zbytok dna sme cestovali cez rozne mestecka a zaujmave pekne miesta. Jedno z nich bol park so starym mlynom, ktory uz velmi davno bol mimo servis a miesto zrenovovali a premenili na muzeum dvoch davnych vynikajucich canadanov. Jeden je urcite znamy vsetkym, co privonali k basketbalu, lebo je jeho zakladatelom a tvorcom prvych pravidiel. On sa narodil v blizkom mestecku, kde sa zrodil tento popularny sport basketball. Vystudoval medicinu ale bol velkym propagatorom telesnej vychovy a sportov. Velka cast muzea bola tiez venovana socharovi MacKenzie, ktory sa venoval sportovej tematike v jeho tvorbe. Krasne sochy! Tam som sa vyzival v “zavisti”, ze ja neviem tvorit take veci.

Ked sme sa okolo tretej konecne dostali domov, Klara sa vrhla do prace na priprave oneskoreneho obeda. Rano si vsetko pripravila tak to islo rychlo, ja som zatial Lidu a Ladu zabaval. Spolu sme pojedli a az ked odisli, sme sa teda pustili do tej morky. Pre nas na ten oneskoreny obed sme mali thaiske jedlo, ktore sme si uz predtym vyskusali. Ostatok vecera sme stravili pred telkou. Ako inac? Tak budeme travit aj dnesny vecer, lebo za nejaku nie celu hodinu pojde program “Dances With The Stars”. To je hadam jediny zabavny program na ktory sa viem pozerat. Mam pocit, ze asi dnes vecer neskoncim s mojim prispevkom a budem ho musiet ukoncit zajtra. Musim tiez povedat, ze za tie tri dni co sme velmi intenzivne zili, mam hromady krasnych fotografii, ktore viem, ze nebudem moct ani len malu ciastku umiestnit k tomuto prispevku. Konecne, su to zabery z prekrasnej jesene aj ked nie vzdy v slnecnom ziareni.

Dnes doobeda sme skocili pre Vlastu a spolu sme sa vydali do Gatineau parku, kde podla vlanajsich skusenosti, by vsetko malo horiet vo farbach jesene. Ako aj bolo! Problem bol len v tom, ze tu farebnu krasu chcelo vidiet aj polovica Ottawy. Trafik bol husty a dostat sa kde sme chceli, bol zabranovany parkovacim dozorom. Nakoniec nam dovolili ist na parkoviste pre turisticky chodnik okolo “Pink Lake”. Ja som s Mariankou tak akurat zisiel dole k jazeru a po chvili nazad po schodoch k nasmu autu. Klara s Vlastou sa vydali na turisticku turu okolo jazera. Vzalo im to urcite plnu hodinu, ktoru som ja stravil s Mariankou v aute. Nepreflakal som ten cas, lebo som si so sebou vzal rozcitanu knihu od mojho favoritneho autora Michael Connelly s nazvom: “The Brass Verdict”. Michael Connelly je velmi popularny aj na Slovensku, kde bezne vydavaju jeho detektivno-kriminalne pribehy. Pred rokom ci dvoma, ked som bol na Slovensku, kupil som si v slovencine asi tri jeho knihy. Aj tato, ktoru mam uz skoro precitanu je vyborna. Napinave citanie “courtroom drama”. Zboznujem taketo citanie, nepusti ma a kedykolvek pocas noci otvorim oci, citam! Nie som daleko do konca, mozno dnes v noci ked budem mat moje spacie prestavky, knihu dokoncim.Neskoncili sme len pri Pink Lake ale vybehli sme aj dalej na MACKENZIE KING Estate, kde sme sa trochu poprechadzali, obdivovali sfarbenie stromov a vydali sme sa na cestu domov.

Neboli sme len “prirodni neandrtalci” potulujuci sa a obdivujuc krasy jesennej porirody. V sobotu poobede sme sedeli v napraskanom kine, kde od jednej poobede v priamom prenose davali z Metropolitan Opera od Pucciniho TOSCU. Fakticky, to bola premiera sucastne premietana z Metropolitan Opera do 40-tich krajin, medzi nimi aj v Prahe. Vynikajuci zazitok! Tymto predstavenim zacala nova sezona, kde kazdy mesiac budu uvadzat slavne opery. Buduca bude AIDA a potom TURANDOT na ktore uz mam listky. Musim sa pochvalit! Po kazdom premietani je tombola a vzdy vedenie kina udeluje tri ceny. Ja som vyhral dva listky do kina platne cely rok. Vyuzijem, ked sa najblizsie vyberieme na nejaky film.

Ako som uviedol vyssie, vcera som prispevok neukoncil a cinim tak dnesne utorkove rano. Franta mi rano zavolal, ze nejde na trening, ma fusku na Ceskej ambasade, kde maluju nejake miestnosti. Ja zas dnes doobeda idem do blizkeho servisu nechat si prehodit letne pneumatiky za zimne. Je na case, lebo v tieto dni sa dokonca aj v Ottawe ocakava snezenie. Na zapade od Alberty az po Ontario uz veselo snezi, udreli silne zimy, fujavice atd. Ako citam ani Slovensko nebolo usetrene. Na Orave vraj snezilo, v Tatrach silny vietor a na vychode az taky, ze lamal stromy. Hlavne, ze nas taky prasteni ludia ako All Gore USA, u nas Suzuky a ini, uistuju, ze sa upecieme ako morky, ked nezabranime oteplovaniu prostredia, ktore nas podla nezmyselnej propagandy ohrozuje. Jemu tento “bullshit” priniesol nejakych 200 milionov zisku za posledne tri roky. Zatial je pravdou, ze sa planeta ochladzuje a bude dalsich asi 30 rokov. Najvacsou lzou je, ze clovek ma vplyv na oteplovanie ci ozimovanie prostredia. Divim sa, ze ludia mozu spolknut taketo nepravdy a krajiny utracat miliardy v nezmyselnom Don Quichotskom boji s veternymi mlynami.

Vsetko najlepsie praje Milan
P.S. Pokusal som sa dat fotografie medzi text v Mikrosoft Ward a umiestnit do Blogu. Doistal som len text a fotky neslo stiahnut. Sorry!