Wednesday, March 04, 2009

39 vyrocie manzelstva

Pred 39 rokmi v den nasej svadby pred Basilikou Sv. Petra vo Vatikane.
Ottawa 03 04 09 – utorok
Neuveritelne! Dnes sa s Mariankou dozivame 39 vyrocia nasej svadby a teda manzelstva. Je to mozne? Tolke roky spolu? Ked to obaja dozijeme takto do buduceho roku, bude to plnych 40 rokov. Vacsina tych rokov bolo velmi stastnych. Zial, tych poslednych 10 az 15 rokov boli v starostiach. Napriek hromadiacim sa problemom a niekolkym vaznejsim konfliktom v poslednych rokoch, stale sme spolu! To je co povedat, ked v dnesnych dnoch kazde tretie manzelstvo sa rozpada, ludia sa rozvadzaju, menia partnerov a proces sa dalej opakuje. Zda sa, ze v nasom pripade uz k nijakym zmenam nepride! Ze to doklepeme spolu, lebo ani inac to nemoze byt. Ked jedneho z partnerov postihne nestastie je povinnostou toho druheho podrzat a postarat sa o nestastim postihnuteho. Uz viac, ako desat rokov je to moja uloha a moralna povinnost. Ano, zivot si s nami trochu zahral nie na najprijemnejsiu notu! Marianka je ta, ktoru postihlo pocas nasho manzelstva niekolko udalosti, ktore neprispeli k jej zdraviu a nakoniec pred viac ako desiatimi rokmi, zakerna, neliecitelna nemoc jej neurologickej sustavy ju postupne okradla o ostatok ludskej dostojnosti.
Po svadobnom obrate sme sa ponahlali do Baziliky Sv Petra, kde nas prijal papez a prehovoril s nami par slov. Predstavil nas uz dnes nebohy father Fabera.
Na stastie sa zda, ze Marianka si viacmenej svoj zdravotny stav v uplnosti neuvedomuje, aspon nijak nenaznacuje, ze vie co sa s nou deje. Vie sa zabavit na komedialnych programoch v telke, vie sa do chuti zasmiat, vie dokonca aj kde tu urobit “funy face” a utrusit niekedy nieco smiesneho, zial nevie kde zijeme, ake je jej meno, kto su jej bratia, ako sa volali jej rodicia, alebo ako sa vola caregiver co je pri nej. Zatial este vie, kto som ja, ale nevie kto je ona. Stratila schopnost sa vyjadrovat, komunikuje tak akurat s par slovami, je stratena vo vlastnom dome, je zmatena a ma tendencie sa zobrat a utiect. Potrebuje 24 hodinovy dozor. Este ze chodi a teda ma aspon aku-taku fyzicku aktivitu ked chodia na plavaren a casto sa pesi vracaju nazad. Teraz v zime ich viacmenej na plavaren a nazad vozim autom. Je to s chudinkou dievcatom nie najlepsie!
Moj bratranec, dnes uz nebohy, operny spevak L.Pudis nam vystrojil paradnu svadobnu veceru! s hromadou hosti.
Rano som bol vo fitku sam, aj napriek tomu, som si celkom slusne zatrenoval. Urcite lepsie ako vcera. Zda sa, ze v mojom veku si clovek nemoze dovolit vynechat niekolko dni treningu, ako som urobil ja po odchode Frantu, mojho treningoveho partnera na Moravu. Stacia styri vynechane dni a ked sa clovek vrati do fitka, je vyslabnuty a kondicia v cudu. Podobne, ako v mladom veku, ked by clovek vynechal niekolko mesiacov z treningu. Samozrejme, ma to vsetko do cinenia so starobou, ktora robi svoje aj ked sa snazim proces starnutia spomalit, zabrzdit. Neviem si dobre predstavit, co by bolo, ked by som nechodil cvicit, raz za cas lyzovat, pripadne sa prebehnut na bezkach alebo po kazdom treningu 15 az 20 minut robit kardio? Vcera som urobil jeden dalsi krok aby som protektoval a chranil hlavu v pripade padu pri lyzovani. Od Petra som odkupil nim uzivanu paradnu helmu. Jemu vraj bola tochu privelka, fukalo mu do nej pri rychlej jazde. Mne sedi a hodi sa perfektne k mojej vetrovke, lebo ma vsetky tie iste farby. V obchode Kunstadti ju predavaju za 160 dollarov. Ja som ju dostal bez tej stovky. Dufam len, ze este budeme mat moznost lyzovat? Ved len zacal marec a tu sa lyzuje az do polovicky aprila a casto aj v maji. Posledne som si stazoval na dva dni dazdov a pomerne teple dni. To sa naramne zmenilo a odvtedy mame krasne slnecne dni, nocne mrazy okolo -18 stupnov a cez den trochu teplejsie. Podla predpovedi tento prichadzajuci piatok sa to ma zopakovat. Teplota okolo +9 stupnov a vytrvaly dazd. To zmyje posledny sneh, ktory sa este akotak drzi na nasom golfisti. Na lyziarskych svahov bude urcite dost, vsak kazdu noc ho vytrvalo robia, ked su dobre podmienky, silny mraz. Zavolala Vlasta, chce ist zajtra lyzovat, ci by som nesiel aj ja? Suhlasil som!
Od Petra K. som odkupil jeho lyziarsku helmu. Zajtra ju uz vyskusam na svahoch Camp Fortune.
03 04 09 – streda.
Mam taky dojem, ze som si to vcera trochu pomylil, ked som napisal, ze sme dovrsili 39 rokov manzelstva. To bol povodny termin, ked sme mali mat svadbu. Ta sa posunula o jeden den, aby hned po ceremonii v kostole Svatej Anny, mohli sme sa zucastnit na recepcii s Papezom v bazilike Sv. Petra. Cize, ten den je dnes! Vcera som sa snazil nascannovat niekolko fotiek z tej ceremonie, ci spravnejsie z tej prilezitosti. Nijak sa mi nedarilo a scanner mi ich robil velmi male. Musim sa trochu pohrat s tym programom a prist nato preco mi to tak robi.

Mam dalsi mensi problem aj s pocitacom. Peter sa poobede u nas zastavil. Prisiel sa hlavne ostrihat a sucastne sa pozriet aj na pocitac. Vyuzil tu prilezitost a priniesol mi tu slubenu helmu. Ja som ho chcel ponuknut s huspeninou, ale to nevyslo. Urobil som kardinalnu chybu, ze sme tie plechy dali do garaze, kde huspenina zmrzla na tvrdost ladu. Vzalo skoro cely den ked zmakla, ze sa dala jest. Ked sa este raz vecer Peter zastavil dostal poriadnu davku. Ostal nam uz len jeden plech a ten som dnes rano priniesol do studia aby sa pomaly huspenina rozmrazovala. Vcera poobede pre Evu prisla Vlasta a vzala ju na “babinec” do ‘Bay-shore shopping” centra. Vlasta ostala na veceru, ponukol som ju a nas s hovadzimi (zidovskymi) reznami. Chutilo! Dohodli sme sa, ze v sobotu pojdem s nou na operu Madam Butterfly, ktoru budu davat v priamom prenose z Metropolitan Opera v New Yorku v dvoch najvacsich kinosalach. Musime tam ist aspon dve hodiny dopredu, aby sme dostali dobre miesto.
Hej, neutekaj dievca, nejdem Ta bit, len podarovat buketu kvetov k nasmu vyrociu svadby!
Dnes po dlhsom case sa dievcata vybrali na plavaren pesi. Je krasne slnecne pocasie a prijemna teplota okolo -5 stupnov. Skocim za chvilu pre ne. Mozno, ze sa zastavim aj v predajni Independent a kupim Marianke nejaku peknu buketu, urcite cerstvu rybu na trochu slavnostnejsiu veceru a spargle. V piatok na jedenastu idem k nasmu rodinnemu lekarovi, uvolnilo sa miesto a tak mi zavolali, ze mam prist na “rocnu kompletnu prehliadku”. To bude aj prilezitost sa opytat na jeho nazor vzhladom k malym vyrazkam ktore som zacal dostavat pred par dnami po celom tele. Nezda sa to byt nic vazneho. Ja si myslim, ze to je asi reakcia na nejake jedlo co sme jedli, lebo podobne vyrazky dostala aj Eva. Ona si mysli ze je postipana nejakym malickym hmyzom. Ja som mal raz podobny pripad este v Mississauge pocas zimy. Trvalo to nejaky tyzden a vsetko zmizlo ako prislo.
Gratulujem Tebe aj sebe, ze sme to jeden s druhym dotiahli tak daleko! Aka zmena oproti nasim zaciatkom, ze?
Kedze nemam nejake cerstve vhodne fotografie prikladam par zaberov z 39 rokov nazad, ktore sa mi konecne podarilo nascannovat. Este mam v kamere nejake dalsie fotky, uvidim, ci prilozim ked ich stiahnem. Ja sa musim este pozriet po nejakom vhodnom letu do Europy a pripadne zabezpecit si letenky. Nie velmi sa mi dotoho chce ale zas po dlhsom case by sa patrilo prist povedat osobne “Halooooou” z Canady.

Nuz a to je pre dnesok a pre tento blog vsetko! Prajem prijemne jaro kde sa dostavilo! Pozdravujem a prajem dobre zdravie!

Milan