Thursday, January 24, 2008

Sunshine vitamin

Zima nas este neopustila, naopak, je krutejsia s dostatkom snehu aj po tom velkom odmaku.
Ottawa 01 23 08 – streda
Trochu som zavahal, ked som vyssie pisal datum. Nebol som si isty, ktoreho januara je dnes. Pozrel som sa na kalendar a pod dnesnym datumom mam dve mena, ktore dnes oslavuju svoje narodeniny. Moja byvala kolegyna Lydia z Davson College, povodom z Bratislavy a Jana Pass, starsia dcera mojho bratranca Janka. Ja som si nevsimol, ze to bola Jana. Posledne pismeno “a“ bolo zkryte vysiacou plackou na zabijanie much, tak som bol pod dojmom, ze tie narodeniny oslavuje Jano, vidiac len Jan! Vzal som telefon a aby som nezabudol, hned som mu zatelefonoval a hahahaha, zaspieval “Happy Birthday Johnny”. On sa len zasmial a prehovoril: “Aky darcek si mi kupil?” “Uz to aj Tebe v tej hlave trochu sarapati, ze!” “Ja mam narodeniny az v marci, dnes narodeniny oslavuje Jana, moja dcera!” Aby som mu trochu ulahodil, prehodil som, ze nech si vazi, ze tak dlho pred jeho narodeninami mu uz gratulujem, aj ked trochu predcasne. Dodal som, ze nie len jemu ta hlavicka a pamat uz dobre nepracuje, ako vzdy nam vsetkym stale pripomina, ale nepracuje ta pamat aj mne. Sorry, ze som to tak poplietol. V tomto mesiaci tych narodenin znamych a priatelov bolo neurekom. Nejdem ani spomenut! Vcera oslavoval aj nas kamarat Bongo, alias Vlado Chrappa. Volal som mu, ale chlapec nebol doma! Zrejme sa este nevratili z jednomesacnej plavby okolo Juznej Ameriky, ci Caribskych Ostrovov alebo Floridy.

Svoje 59-te narodeniny 13. januara oslavovala aj Marianka. Vlastne, nebola to ziadna oslava ako sme zvykli robievat, len nepatrna ceremonia z nasej strany. Nejaky ten cokoladovy desert a to bolo tak vsetko. Zial, Marianku nie velmi zaujmalo k comu jej gratulujeme, ked som jej dal ten desert, len ho vzala, natiahla ku mne ruku s darkom a povedala “for you, for you” a svoju pozornost dalej venovat telke. Podobne to bolo, ked som jej cital mnohe pisomne gratulacie, e-maily! Prislo ich dost a ja sa aj touto cestou v mene Marianky chcem vam vsetkym dobrym ludom, co si spomenuli na moje chore dievca, velmi podakovat! Samozrejme, sama uz davno nie je schopna na vsetky tie gratulacie reagovat, ci sa osobne podakovat, tak to robim v jej mene! Thank you to all of you!

Su to uz skoro dva tyzdne, co som dal na web stranku moj posledny prispevok. Utekaju tie dni, ze sa mi ani nechce verit! V poslednom prispevku som spomenul, ze som si cez ”Amazon.ca” objednal dve knihy od povodom polskeho autora. Zatial mi este neprisli lebo budu k dispozicii az niekedy zaciatkom februara. Uz som skoro nato zabudol, ze som si ich objednal! Len ked som pred chvilou nazrel do mojho posledneho prispevku, mi to pripomenulo, ze maju prist. Spomenul som tiez, ze som sa zacital do knihy od Fay Kellerman s nazvom “Justice”. Uz s tazkostou spominam o co v tej knihe islo, lebo hned nato som zacal citat knihu od spisovatela Johna Lescroart “The Suspect”! Boy, aby si jeden polamal jazyk na tom jeho mene. Vraj sa vyslovuje”less-kwah!” Anyhow, dnes poobede som knihu docital.Vzrusujuci, napinavy kriminalny pribeh, plnych 500 stran.
Marianka pred dvoma tyzdnami oslavila svoje 59 narodeniny, Zuzka bude oslavovat za dva tyzdne 60-tku
Minuly tyzden nas navstivila Olga z Calgary, boli sme spolu v uteceneckom lagri v Taliansku v 70 rokoch minuleho storocia
Je trochu neskoro. Pripravil som medzi casom veceru a pri jedeni sme si dovolili otvorit flasku mojho cerveneho vina. Problem vyvstal, ze dva pohare brandy z ktorych som usrkaval, ked som zacal pisat a potom, par poharov vina ma diskvalifakuju dalej pokracovat v nacatom prispevku. Myslim, ze to pre dnesny vecer vzdam a pokracovat budem zajtra ked, ako hovoria muslimi “Allah willing”, ked Allah da, dovoli, ci bude chciet!”
Olga bola vyborna navstevnicka, nebolo sa o nu potrebne starat, sama vyrazila do mesta a prechodila co sa dalo!
01 24 08 –stvrtok skoro rano.
Pred dvoma, ci troma dnami v novinach “Ottawa Citizen” v sekcii “The Citizen’s Weekly”, bol uverejneny velky clanok na plnych dvoch stranach pod nazvom: “Are you getting enough vitamin D?” Clanok sa zaobera vysledkami najnovsich vyskumov, ktore v skratke potvrdzuju, ze doteraz predpisovana davka vitaminu D (400 IU) je absolutne nedostacujuca, hlavne v severskych krajinach a pocas jesennej a zimnej sezony, ked je nedostatok slnecneho ziarenia. V principe vsetci vieme, ze tento vitamin je absolutne potrebny pre absobovanie kalcia a zdravie kosti, ale az teraz vychadzaju do pozornosti rozne dlhodobe vyskumy, ze tento vitamin ma daleko rozsiahlejsi preventivny vplyv na rozne ine onemocnenia. “A double-blind, randomized, placebo-controlled trail” potvrdil znizenie vyskytu rakoviny o 60%. To nie je vsetko, dalsie vyskumy poukazuju, ze vitamin D ma silny efekt na kardiovaskularne zdravie a hra dolezitu ulohu v prevencii diabetes – cukrovky. Ine vyskumy naznacuju preventivnu ochranu proti rakovine hrubeho creva. Vacsina vyskumnikov navrhuje zvysit davky vitaminu D na 1.000 az 4.000 IU denne. Prirodzene, ked clovek zacne brat tento vitamin vo vacsich davkach, nebude sa okamzite citit o 20 rokov mladsi, energetickejsi. Clovek nebude pozorovat ziadne vyrazne zmeny v kratkom case. Pozitivny vysledok pravidelneho uzivania vsak bude dlhodobi, vezme dekady aaby sa ukazali vysledky v prevencii dnes najviac sa vyskytujucich onemocneni.
Az na jednu vyznamnu udalost, nie velmi si spominam, co sa za tie dva posledne tyzdne udialo v nasom zivote. Minuly tyzden to bola predovsetkym mila navsteva Olgy z Calgary. Ked sme este zili niekolko mesiacov v Latine – Taliansko v emigracnom ci uteceneckom lagri, pokial sme sa “neovrabcili”,Olga byvala s Mariankou na jednej izbe a ja s Alexom, buducim jej manzelom na druhej izbe. Po svadbe sme sa vsetci prestahovali. Marianka ku mne a Olga ku Alexovi. Olga si vybavila nejaky vyhodny “deal” s aerolinkami, jednomesacny pass, ze moze letiet kdekolvek na severoamerickom kontinente s podmienkou, ze to bude vzdy utorok a v nedelu sa musi vratit nazad. Momentalne Olga je na Floride. Minuly tyzden jej destinacia bola Ottawa! Ja som si na nu pockal v utorok poobede a odviezol som ju nazad na letiste v nedelu. Olga bola super navsteva, nemuseli sme sa jej vobec venovat! V stredu som s nou trochu autom pochodil od Gatineau Mts. Camp Fortune, kde som si bol vybrat permanentku na lyzovanie a potom trochu po meste. Na dalsi den sa uz sama vybrala do mesta a prechodila vsetky muzea a zaujmavosti okolo parlamentu. V tom pokracovala aj dalsi den. V sobotu som ju vzal do kina na vyborny film:”The Great Debaters”. Obom sa nam film velmi pacil. Bol to rezisersky debut Danzel Washingtona a sucastne vo filme vytvoril hlavn ulohu!
Jeden den dievcata vyrazili aj do nasho blizkeho okolia, trochu sa prejst!
Spominajuc filmy, hadam musim uviest, ze v utorok ohlasili nominacie na OSCARA. Z piatich filmov o najlepsi film, som videl tri. “No Country for Old Men” a film:”There Will Be Blood”, ktore dostali po 8 nominaciach. V sutazi je este film “Atonement”, “Juno” a “Michael Clayton”. Drzim prsty filmu:”No Country for Old Men!” Dalsie kategorie nominacii nejdem spominat, lebo sa nezavratne blizim ku koncu dvoch stran.

Olgu som vzal aj do Gatineau Mts. Dnes je uz dole na Floride a uziva si juzneho tepla a slnka.

Ostava mi akurat popriat kazdemu vsetko dobre! Prijemnu a nie velmi studenu zimu!

Milan