Friday, January 19, 2007

Vychrica, mraz a sneh

Konecne sneh! Huraaaaa! Bohata nadielka! Kazdy den pripadne nejaky ten extra centimeter. Viac je v predpovediach!
Ottawa 01 19 07 – piatok
V severnej a strednej Europe sa vcera prehnala vychrica vo forme hurrikanu s tazkym dazdom, uzasne silnym nicivym vetrom, demolujuc vsetko v ceste, aj ludske zivoty. Posledna informacia uvadza viac ako 40 ludi usmrtenych nasledkom tejto vychrice. Tazke ekonomicke skody hlavne v Anglicku a Nemecku! Ani Cesi a Poliaci sa nevyhli vycinom prirody. Zda sa, ze Slovensko bolo miernejsie zasiahnute, podobne ako my v Ottawe vychricou z pred par dni.

Severnou castou USA a juznou oblastou Canady sa tiez prehnala devastujuca vychrica, len s rozdielom, ze miesto dazdov my sme dostali peknu nadielku snehu. Co sa tyka Canady, ci presnejsie Ontaria, najviac boli postihnute oblasti na juhu v blizkosti Trans-Canada Higway (401). V Ottawe sme dostali nadielku husteho snezenia s asi 15 cm snehu. Pre milovnikov lyzovania, sportove obchody, lyziarske centra, to bola ako mana na pusti. Pre tisice domacnosti bez elektrickeho prudu, spadnutych stromov, skody na domoch atd. to bola dalsia mizeria zimy. Pre mnohe rodiny v USA naviac tragedia, stratou asi 40 zivotov.
Marcela sa nevedela dockat ist na lyze. Pobiehla na nasom golfisti az do sumraku!
Bol to nielen sneh, ale aj silny mraz! Po mnohych miernych a prijemnych dnoch z nicoho nic nas prekvapila zima. V stredu rano, ked som vypadol z postele a prisiel do kuchyne, teplomer vonku ukazoval -30 stupnov. Ani mi to velmi nevadilo, lebo v ten den som nemal v plane ist lyzovat. Lutoval som len Petra, ktory mal ist na preteky lyziarskej ligy. Ako som sa neskorsie dozvedel, ked som Petra v podvecer chcel pozvat na veceru, odpovedal z auta z mobilneho (cell) telefonu, ze je prave na ceste na tie nocne preteky. To uz bolo OK, pocasie sa do vecera umudrilo, teplota zisla na znesitelnu uroven -5 stupnov. Ja som bol s Petrom den pretym lyzovat na Camp Fortune uz po tretikrat a bola to kruta lyzovacka. Teplota okolo -22 stupnov a s vetrom sa to citilo ako by bolo -28. Po dvoch hodinach som zisiel dole do tepla chaty so zmrznutymi prstami na rukach a nohach. Pozitivna stranka tej lyzovacky bola, ze tretou navstevou som uz mal “zaplatenu” moju permanentku. Dufam, ze na Camp Fortune este pojdem do konca zimy niekolkokrat!

Pre Marcelu to bola radost, ze mohla ist na bezky po desiatkach rokov!

Vcerajsie doobedie uz bolo velmi prijemne, dokonca rano sa ukazalo slnko. Trochu som vahal ci mam, alebo nemam ist na bezky na golfove ihrisko, ktore ma dostatok snehu, zmrznuty zaklad a prejazdnu trat, alebo ist na zjazdovky? Prekonal som svoju lenivost a este predtym, ako dievcata odisli na plavaren, ja som uz bol na svahoch Pakenhamu. Od nas je to nie viac ako 35 km. Vsetky svahy boli otvorene s dostatocnou pokryvkou upraveneho snehu. Co ma prekvapilo, uz ako som prichdzal k svahom, bolo asi poltucta skolskych autobusov. Na svahoch a u vytahu (premaval len jeden) stovky deti! Ako detvaky, to bolo vela stebotu, kriku a sialeneho lyzovania. Tie detvaky nepoznaju strach! Pustali si to na plne “prdy” rovno dole. Samozrejme, par si rozbilo drstky a ski-patrol mala plne ruky prace. Ja som si nestazoval, lebo tak ako vlani, lyzoval som zadarmo!

Mimo uz tretej lyzovacky na Camp Fortune, vcera som bol lyzovat na Pakenhame. Ako 70 -tnik plus, zadarmo! (foto z minuleho roku)

Este predtym ako som odisiel lyzovat, skocil som na plavaren. Den predtym mi zavolali, ze mam priniest nejaku ID, identifikaciu, ze Marianna je Marianna. To k voli tej ziadosti o znizenie jej poplatku za uzivanie plavarne, ktore je 250 dollarov. Vlani dostala discount a stalo ju to len 95 dollarov. Stupidos, ved tam uz chodi treti rok, zamestnanci ju poznaju, ale byrokraticka poziadavka vyzaduje, ze sa musi preukazat s nejakou legitkou s fotografiou. Kedze my tu nemame “obcianske preukazy” a ja som jej sofersky preukaz zlikvidoval, ked sa prvy krat s autom stratila na 24 hodin, ukazal som im taku jednoduchu plasticku kartu s jej fotkou, ked este bola 24 rocna. Tu sme obdrzali po udeleni statneho obcianstva. Nakoniec to prijali a vraj skoro sa dozviem, kolko ma predlzenie o jeden rok permanentky bude stat. Ked sme este byvali v Mississauge, pre ludi na invalidnom dochodku, vsetky rekreacne zariadenia boli bez poplatkov – zadarmo. Nasa majorka – primatorka mesta Mississauga popularne 84 rocne dynamo s menom “Hurricane Hazel” bola na penzistov a “disable” ludi stedrejsia ako Ottawa.

13 januara Marianka oslavila svojich 58 rokov.

Musim s prekvapenim konstatovat, ze Marcela bola uz na bezkach trikrat. Len vcerajsi vybeh bol ako-tak uspesny. Den predtym, ked tu bola Pierretta dievca sa vybralo lyzovat, obula si lyziarske bezecke topanky, ktore boli asi o dva cisla mensie, ako jej noha. Tie ostali po Klare a nove, ktore som kupil nevedela najst. Vela nenalyzovala, lebo ju tie topanky velmi tlacili. Vcera uz k veceru sa vybrala druhykrat s pasujucimi topankami a obehla jedno cele kolecko. Sneh bol OK, dalo sa klzat, co sa neda povedat o dnesku. Vonku je mierny odmak a tak sa jej lepili hromady snehu na sklznicu. Na lyziach len kracala. Daleko sa nedostala!

Gratulovat k narodeninam Marianky prisli aj Kunstadti. Zuzka K. je byvala spoluziacka Marianky.

Z vyznamnejsich udalosti, od casu co som umiestnil moj posledny prispevok, nemal by som preskocit a nespomenut oslavu 58 narodenin Marianky. Uz ked pre nic ine, tak mi prichodi v mene Marianky, podakovat sa vsetkym, co si spomenuli a poslali jej pekne blahoprajne pohladnice a este krajsie formovane priania dobreho zdravia, pohody a stastia. Oslavili sme jej narodeniny v skromnom posedeni pri dobrom jedle a par poharoch vina. Kedze podla Petra, Zuzka mala odchadzat do Seatlu navstivit jeho sesternicu Ancu v sobotu, posedenie sme zorganizovali na piatok vecer, den pred jej narodeninami. Fakticky, Zuzka odchadazla az v nedelu rano. Anca R. je lekarka a ja ju poznam poslednych 35 rokov este z Montrealu, ked Kunstadti a aj ona zili v Montreali. Pred par mesiacmi pri vysetreni zaludocnych potiazi po navrate z Pariza, zistili, ze ma rakovinou napadnute vacsinu vnutornych organov. Vraj jej nedavaju viac ako 4 mesiace zivota. Zuzka ju odisla na nejaky cas opatrovat a robit spolocnost. Peter sa tiez chysta niekedy v blizkej buducnosti skocit ju navstivit.

Narodeniny sme oslavili skromnou vecerou, trochou vina a dobrou rozpravou.

Aby som tento list ukoncil na nadhodenu temu smrti, hadam by som mal spomenut, ze v nedelu som skocil doobeda pozriet sa na film “ALFA GOG”, skutocny pribeh unosu Californskeho teenagera, chlapcami z lepsich rodin, ktoreho nakoniec usmrtia. Je to film ktory odsudzuje novu MTV generaciu a ich rodicov, ktori nevenuju pozornost svojim detom a nechavaju ich zit v prostredi drog, vulgarit, lahkych dievcat a pod. Dobre urobeny film!

Momentalne uvadzaju aspon poltucta filmov, ktore by sa patrilo vidiet. Otazka je “KEDY?”

Mezdi gratulantami som nechybal ani ja!

Prajem prijemny priebeh zimnych mesiacov!

Zo zasnezenej Ottawy pozdravuje

Milan

HAPPY 58 th BIRTHDAY MARIANKA!