Thursday, June 24, 2010

Zemetrasenie v Ottawe

Prace na kuchyni pokracuju! Obyvacka a ostatne miestnosti sluzia ako skladiste kuchyne.
Ottawa 06 24 10 stvrtok
Ani neviem kde zacat! Tolko udalosti sa udialo za poslednych 48 hodin plus, ze som v rozpakoch co najskor spomenut. Hadam zacnem vcerajskom. Polhodinu po dvanastej po obede sme vsetci styria svorne obedovali na terase. Mali sme vybornu bielu zemiakovu omacku a na nej niekoko reznov fasirky produkt Klary. Zapili sme to poharom piva a vsetci mimo Marianky sme odisli sa na par minut natiahnut a zavriet na chvilu oci. Ja som po precitani par stran z knihy “Evidence”od Kallermana, prave zacal upadat do spanku, ked nieco zatriaslo celym domom a postelou so zvukom, ako ked by sa cez obyvacku prehnal rychlik, alebo prinajlepsom do baraku narazil nejaky nakladiak. Vyskocil som z postele ako vyplaseny srnec! Bezal som von zistit co sa stalo, ked cele to otrasnie a buracanie naraz prestalo. Kedze sa cez obyvacku neprehnal rychlik a do barakov nenarazil nakladiak, hned som si uvedomil, ze to muselo byt kratke, mierne zemetrasenie Vsetci susedia uz boli pred barakmi a zdielali svoje dojmy. V nasom okol, to zemetrasenie, aj ked bolo za poslednych 100 rokov najsilnejsie, nenarobilo vela skody. U nas v baraku vsetko ostalo na stenach, ziadne obrazy nepopadali, vazy, sochy a ine nic sa nerozbilo, co samozrejme bola vynimka, lebo ako v rozhlase a v telke uvadzali, na mnohych miestch to zemetrasenie poriadne otriaslo budovami, narusilo kde tu cestu, posunulo mosty, rozbite okna a vacsina budov musela avakuovat ludi a pod. Epicentrum zemetrasenia bolo okolo 70 km severne od Montrealu za Gatineau Mts na Gatineau River, kde chodievame lyzovat. Zo zaciatku uvadzali ze zemetrasenie bolo 5,5 Richterovej stupnice, co neskorsie poopravili na 5 v hlbke 20 km. pod zemou.

Pre mna, Marianku a urcite pre Klaru a Frantu to bola prva skusenost so zemetrasenim, ktore sme zazili. Pred mnohymi rokmi vemi lahke zemetrasenie nas postihlo este v Mississauge. Mna chytilo na ceste domov z Toronta v aute. Teda ja som nic necitil, len som pocul v spravach, ze nas postihlo mierne zemetrasenie. Dnes noviny, rozhlas, Tv, su plne sprav ako to prezivali ludia nie len v Ottawe, ale aj v dalekom okoli. V rozhlasovych “talk-show” neprestavaju o tom hovorit, ludia sa podielaju s ich zazitkami a ako ich to ovplyvnilo. Mna nie velmi vazne a Marianka si asi neuvedomila co sa deje. Faktom je, ze nasa oblast je v zone nebezpecia zemetraseni. Urcite menej ako je California, Haiti, Chile a pod.

Dnes, zemetrasenie oslav a radosti otriasalo urcite aj celym Slovenskom, pivo, slivovica, rum a vodka tiekla z nadsenia nad vitazstvom Slovenska vo futbale nad byvalym majstrom sveta Talianskom. Samozrejme, aj my sme s najvacsim zaujmom sledovali zapas a prezivali sme vsetky momenty napatia, vzrusenia, golov atd. Gratulacia urcite patri hracom a ich usiliu i po nie velmi stastnom zaciatku. Samozrejme, nasa pozornost je nie len upreta na Majstrovstva sveta vo futbale, ale aj na zapasy vo Wimbledonskom tenise. Vcera sme cumakovali cele hodiny na stretnutie americana Johna Isnera s francuzom Nicolas Mahut. Neuveritelne rekordy! Dlzka stretnutia 10 hodin; 163 hier a 881 bodov. Zapas, ktory isiel cez tri dni. Smutnou obetou celeho tohoto sportoveho cirkusu je v nase rodine Marianka, ktora je nutena sediet a sledovat to, co my chceme pozerat. Samozrejme, ze to co my chceme vidiet, ju urcite najmenej zaujma, nikdy nebola nejaky fanda sportov. Obcas zmenime program a pustime jej na nejaky cas nieco zabavneho aby mala zmenu. Kedze nevie protestovat a prehovorit, tak chuda len s trpezlivostou pozera na obrazovku a sleduje pohybujuce sa figurky.

Uz som davno neutratil viac ako 10 dollarov na loterie ako je 6/49, alebo Super Loto. Minuly tyzden som ale utrati asi 3 krat viac na novu loteriu “Loto Max”. Co ma vylakalo bola hlavna prva cena na 50 milionov dollarov, ale este viac, ze bolo dalsich 45 vyhier po jednom milione. Trik samozrejme je v tom, ze je potrebne chytit 7 cisiel zo 49-tich. Predtym, ked som si kupil za 10 dollarov nejaky tiket, vzdy som vyhral aspon novy tiket alebo desat dollarov nazad. Tentokrat aj ked som utratil okolo 30 dollarov nevyhral aom ani len to minimum aj ked som mal nadej, ze mozno sa stastie na mna usmeje a vyhram trochu viac. Kedze minuly tyzden nikto nevyhral prvu cenu a zo 45 milionovych cien len 35 ludi sa stalo milionarmi, tento tyzden bude znovu prva cena 50 milionov a 95 jednomilionovych cien. Urcite kupim tikety aspon za 20 dollarov. Uz by sa v tej biede mohlo usmiat stastie aj na mna!

Podobne ako minule, ja sedim za pocitacom a pisem, zatial co Franta klaci na podlahe a vylamuje “baseboards” v kuchyni. Posledne dni si dal zabrat hlavne v zavadzani elektriky, instalovanim zasuviek na uplne ine miesta ako vyzaduju plany novej kuchyne. Vytrhal stare kachlicky na stene, vyplnil diery sadrou na vsetkych stenach, co bude potrebne po vyschnuti vysmirglovat aby steny boli hladke. Potom pride “primer” a farba. Viacmenej zbytocne, lebo vsetko bude pokryte kabinetmi. Ale on je velmi procizny a chce vsetko aby bolo viac ako perfektne. Z povaly dnes odstarnil vsetky neonove svetla a bolo ich neurekom, zaviedol elektriku kde ma byt. Caka ho zoskriabat z povaly nastriekanu sadru zapchat diery a natriet povalu primerom a farbou. Uz odsroboval vsetky dvierka z dolnych kabinetov ale zatial ich neodstranujeme, aby sme mohli varit pripadne umyvat nadobie atd. Skoro vsak budeme musiet vsetko odstranit ako Franta bude robit podlahu.

Dnes na obed sme mali rybu “cod”. Boli to dve davky, vacsina v malych kuskoch. Ja som sa podujal rybu pripravit v brezliach a vyprazit. OK, bolo toho dost ale vzalo mi to dost casu vsetko obalit v “troj obale”. Mozno aj preto, ze som medzicasom pozeral futbal Slovensko vs Italy! Na zajtra Klara planuje urobit nieco s kapustou a tak pred chvilou, v case, ako mi zavolal Sano B. z Nemecka, “rabovala” moju “penazenku”, ze potrebuje skocit do potravin kupit kapustu. Dokonca sa ponukla, ze mi kupi “buttermilk” nieco ako kysle mlieko, co v poslednom case oblubujem popijat. Podobne ako moj nebohy otec ktoreho najoblubunejsie jedlo bolo kysle mlieko a zemiaky!

Viem, ze som este chcel nieco napisat na konto moslimov a ich nesmiernej drzosti, ze chcu postavit v USA najvacsiu mesitu – mosque v New Yorku, nie daleko od miesta kde zahynulo okolo 3 tisic ludi pri utoku moslimskych fanatikov 9/11 na slavne dvojicky. Chapem, to je ich ciel tichto moslimskych bastardov, mesita na kazdej krizovatke. Ze to podpori major mesta New York (mimochodom urcite zid) Bloomberg a mestsky koncil v ramci “diversity” je totalne chorobne!!!!! Ked sa Amerika nevzburi, potom ja stracam k USA vsetku uctu. Dokonca tu mesitu chcu otvorit na vyrocie 9/11 v Septembri 2011. Slichaly ste o vacsej drzosti?

Za niekolko dni zacina v Canade sedenie najsilnejsej G 8 a o par dni potom v Toronte G 20. Uz dnes v uliciach Toronta sa stale demonstruje, co bude od zajtra, nechcem ani pisat. Desiatky velkych skupin od anarchistov az po homosexualov budu protestovat. Nas, poplatnikov dani, len pre bezpecnost akcie, bude stat tento circus cez jednu miliardu dollarov. Ale o tom neskorsie.

Pozdravujem a prajem najlepsie prve dni leta. Zite v zdravi a pohode!

Milan