Sunday, July 13, 2008

Folkloristicky subor "KARPATY"

V piatok vecer sme skocili sa pozriet na predstavenie Bratislavskeho folklorneho suboru KARPATY.
Ottawa 07 13 08 – nedela
Vcera, v sobotu k veceru, som si sadol pred pocitac a pustil som sa do ukoncenia mojho prispevku na BLOG. Prvu stranu som napisal uz davnejsie, pred tyzdnom a z ukoncenim som cakal do vcerajska. Doobeda, po siestom treningu tento tyzden, skocil som na vacsi nakup potravin a Franta zatial odisiel dokupit nejake dosky do Home Depot, aby mohol pokracovat v praci na tom nasom studiu. Mimo hromady roznych potravinovych clankov, kupil som uz narezane na kocky bravcove a hovadzie maso. To som potom este ja rezal na drobnesie kusky. Mal som umysel uvarit borsc a pripadne z hovadzieho madarsky gulas. Pustil som sa do toho hned poobede, akonahle Franta odisiel. Bola to trochu fuska robit dve jedla, este ze mi Marcela pomohla s ocistenim zeleniny. Najviac samozrejme trpel moj dolny chrbat postavanim niekolkych hodin v kuchyni a pri sporaku. Myslim, ze vysledok bol viac ako dobry. Co ma najviac tesi, ze mame dost jedla na niekolko dni a nemusim sa velmi starat co do ust! Aj ked mame navarene, ked som sa dnes poobede vracal z kina, zastavil som sa v blizkej predajni Loblaws a kupil som tri velke kusy “catfish” na dnes vecer a na zajtra “corned beef”. Kedze mali ceresne na “akcii” tak som kupil pre dievcata aj “zakusok”. Najviac sa vsetkym pacil spev a tance z prostredia Olasskych ciganov. Spievlo sa v ich reci a tancovalo v ich temperamente!
Vcerajsi vecer ma ale totalne sklamal, ba dokonca velmi rozculil. Bol som uz na pocitaci dobru hodinu, ci dve a “nezavratne” som sa blizil prispevok ukocit. Ostalo mi akurat na koniec napisat nejake blahoprianie, ked naraz mi list zmizol bez stopy. Musel som sa asi dotknut neopatrne nejakej klavesnicovej klapky a bingoooo, cely text aj z minuleho tyzdna sa stratil. Robil som, co som mohol, ale text uz ukonceneho prispevku bol fuc! Vymazany, aj ked prva polovicka prispevku bola “save” davno predtym, ani to som nemohol uz najst. Taketo prekvapenie sa mi nie velmi casto stava. Skor by som povedal, ze je to vynimkou, ze stratim uz napisane. Obycajne po kazdom odstavci text “sejvujem”. Prepacte, ze pouzivam tento anglicko-slovensky slang, ale vyraz “zachranit” co je verny preklad mi nesedi. Hadam slovo “zachovat” by sa viac hodilo. V kazdom pripade, ked by sa to nebolo stalo, tak dnes uz by ste mali moznost si pozriet par peknych fotiek, ktore som urobil v piatok vecer a moznost citat text, co sa za ten tyzden u nas udialo. Dufam, ze to co dnes napisem sa zachova a ja budem moct dat moje skrabanice na web stranku este dnes vecer. Ci este dnes vsuniem do textu aj fotografie neviem. Mozno az zajtra, ked sa vratime z treningu.
Ludia odmenovali tanecne a spevacke vykony burlivym potleskom!
Vlastne som celkom rad, ze ta prva strana, ktoru som pisal pred viac ako tyzdnom je prec. Aspon nikoho neotravujem minulostou a radsej sa zameram na velmi nedavnu. Uz davnejsie Franta sa ma opytal, ci nemam zaujem sa pozriet na vystupenie Slovenskeho folklorneho suboru KARPATY z Bratislavy. Ze bude kupovat listky pre nich na Ceskej ambasade a moze kupit aj mne. Ked ich kupi dopredu budu o 5 dollarov lacnejsie. Vobec som sa nevzpieral! Nie koli cene! Vsak sa ist pozriet na pekne Slovenske devy, suhajov, kroje a ludove melodie padne dobre, vidiet a vypocut, hlavne tu daleko od rodnej zeme. Subor Karpaty pozostaval z niekolkych fidlikantov, fujara, basa, gitara a dvoje husli. Prva violinistka bola Silvia Karamanova Mgr., velmi dobra! Umelecky riaditel a choreographer bol Miroslav Kapasny RNDR. Tanecnikov bolo hadam 25, ked nie viac. Co nas milo prekvapilo, ze vyber ludoviek bol netradicny, nezname piesne a melodie a kazdemu sa pacilo vystupenie tancov a hlavne spev Olaskych ciganov v ich reci. To a mnohe ine tance, ci spev mal uspech odmenovany s dlhym potleskom. Nakoniec sa im dostal dlhy potlesk “with standing ovation”. Na zaver vystupenia bol dlhotrvajuci potlesk a "standing ovation" .
Poobede, pred vystupenim suboru v Cityview United Church v Nepean, zavolala mi Zuzka. Ked som jej spomenul, ze ideme na to vystupenie, tak sa hned rozhodla, ze zverbuje Petra a tiez pojdu. Isli sme vsetci piati nakoniec spolu v Erikovom Cadillacu, kde sme sa bez problemu vsetci pomestili. Zuzka vraj mala trochu problem presvedcit Petra, on je viac na seriozne tradicne umenie ako su opery, operety, drama atd… Nakoniec aj on tlieskal a smial sa, ked spievali vychodoslovenske ludovky majuc blizko k tejto tematike v Kosiciach. Konecne, Zuzka volakedy tancovala v Carnici. Ja som obcas nieco nafotil, ale predomnou sedeli ludia a tak mnohe fotky maju vpredu vela sedivych alebo plesatych hlav. Subor sa v Ottawe zastavil na caste na dalsi folklorny festival v Drummonde, Quebec a odtial maju pokracovat dole na juh USA. Zo znamych na tom vystupeni som stretol Imra a Mariu Soskovcov a tiez Ladu Palacka. Inac som tam nikoho nepoznal, len par ludi, ktori chodia lyzovat.

Tie velke a tazke okna nebola svanda umiestnit do dier po odstraneni povodnych. Bez pomoci mladsieho brata Frantu sa to nedalo zvladnut!
Cely minuly tyzden sa inac tocil okolo dvoch aktivit. Nasich pravidelnych ranajsich treningov a praci na studiu. Nic nam nestalo v caste, aby sme rano od osmej nezarezavali vo fitku 6 x tyzdenne. Zacina sa to skutocne stavat viac potrebou ako nutnostou. Podobne, ako povinnost ist rano do prace, ziadne vyhovorky. Vysledok sa pomaly zacina ukazovat. Urcite sme obaja silnejsi, lebo zaciname pouzivat tazsie vahy a vacsiu intenzitu ako doteraz. Mame zlepsenu kardio vytrvalost, vieme ist silnym tempom tych 20 minut, co tomu venujeme. Zial, neukazuje sa to na vahe a na objemu pasu. To je stale rovnake! Viem presne, co je pricinou, ze nezhadzujem! Uz to ani nechcem opakovat, ale ani sa nechcem vzdat posledneho mojho pozitku v zivote – vina. Radsej sa zmierim, ze nestracam vahu a ze sa mi nescvrkava ten objem okolo pasu.

Postup prace prisiel skontrolovat aj "inspektor" Peter a skolavdoval urobene.
Praca na studiu pokracuje trochu slimacim tempom. Myslel som, ked sa s tym zacalo, ze to bude otazka jednoho alebo dvoch dni! Well, je to uz skoro 10 dni ked Franta zacal pracovat. Este je daleko do skoncenia. Polozit kachlicky mu vzalo jeden cely den. Potom ale dva dni sme nesmeli nato stupit. Potom dalsie hodiny mu vzalo sparovanie, ci tak nejak. Medzi casom sme boli vyplatit okna a este v ten den nam ich doniesli. Prv vsak bolo treba vybrat tie stare a to nebol spas! Franta si pozval svojho mladsieho brata, ktory je tu na navsteve u svojej dcery. Inac zije na Morave. Volakedy davnejsie sutazil v hode ostepom a dokonca nejaky cas reprezentoval Ceskoslovensko v tejto discipline. Velmi vydatne pomohol Frantovi aj s umiestnenim a montazou novych okien. To bolo velmi tazke, ale nakoniec to zvladli. Well, okna su umiestnene, gytovanie je urobene tiez rozne drevene laty okolo aby to vyzeralo dostojne. Zajtra nas cakaju bocnice a potom vymalovanie celej miestnosti. Este dost prace! Hlavne ako zlikvidovat stare okna. To je dilemma? No a hadam kupim nove zaluzie! Ked vynovenie tak uplne.

Bez mladsieho brata by to sam Franta hadam ani s mojou pomocou nebol zvladol!
Ja som po nociach stihol precitat knihu INFEDIL od Ayaan Hirsi Ali. Malo by to byt povinne citanie pre kazdeho ne-moslima. Objednal som si jej dalsiu knihu THE CAGED VIRGIN (Zaklietkovanu pannu) a tiez dalsie dva knihy THE TROUBLE WITH ISLAM a knihu LONDONISTAN.

A to je vsetko na dve strany. Pozdravujem, prajem teple leto, menej dazdov a vlhkosti!

Milan.