Wednesday, October 24, 2007

Obezita

Jesen je uz jasne vidiet aj na nasom golfisti aj ked trava je stale zelena.
Anka s Mariankou vracajuc sa z plavarne domov.
Ottawa 10 23 07 – utorok
Dnes rano sa vo fitku konecne objavil aj Peter K. To po skoro celom tyzdni vynechania treningov. Ako keby sme sa boli dohovorili na minutu a sekundu. Vsetci traja, Peter, Franta a ja sme sa naraz stretli v satni. Cvicenie sme zacali s kardio treningom. Petra som poslal na pohyblive schody slapat 15 minut a my s Frantom na “rowing” masiny. Kardio trening sme zakoncili s 10 minutami na eliptickych masinach. Viac skutocne clovek nepotrebuje aby si zlepsil kardio-vaskularny system. 25 minut je dostatocnym stimulom pre ten ucel. Nie je vsak dost, ked clovek ma zaujem stratit v treningu 500 az 600 calorii a pomoct znizit nieco z”tukovej” hmotnosti. Za 25 minut podla ukazovatelov spotrebovanych kalorii na masinach, som tak akurat spalil 240 kal. To odcinilo, co som vcera do seba dal v podobe dvoch poldecakov slivovice. Nehovoriac o flaske vina k veceri. Asi by mi nestacilo byt na kardio masinach celu hodinu, mozno dve, aby som kompenzoval to, co som skonzumoval!!!
Stacilo niekolko dni a aj nasa terasa bola v objati jesennych farieb
Silovym treningom, ktory nasledoval dalsich 45 minut, pocitam, ze sme nestratili viac ako 250 - 300 dalsich kalorii. Daleko od toho, aby to urobilo nejaky utok na telesne zasoby tuku. Ked sa nepletiem, jedna libra, alebo pol kila tuku obsahuje okolo 3.500 kal. Netvrdim, ze spalene kalorie treningom za tyzden su zanedbatelne! Ked by sa cloveku podarilo zaroven snizit prijem kalorii z jedla (alebo s nizsej konzumacie alkoholu) o 500 kalorii kazdy den, potom by clovek mohol ocakavat stratu na hmotnosti niekde okolo jedneho kilogramu, trochu viac, alebo menej. Dnes v novinach Ottawa Citizens uviedli vysledky prieskumu zo 63-ch krajin a podla vysledkov, Canada sa umiestnila na “cestnom” prvom mieste v obezite muzov a zien. 36% kanadskych muzov a zien, co navstivili rodinnych lekarov (ktori sa zucastnili na prieskume) su obezni! Dalsich 40% muzov a 30% zien bolo ohodnotenych, ze maju nadvahu. Naviac, kanadania – muzi, zo vsetkych 63 krajin mali najvacsi obvod pasu, ktoreho rozmer indikuje prichod vaznych zdravotnych problemov. Zeny su na tom trochu lepsie! Nebol to “globalny” vyskum, mnohe krajiny, ktore su zname vysokou obezitou ako USA, neboli zahrnute v tomto prieskume.
Listie zacalo naraz rapidne opadavat, silny vietor pomohol strom ocesat
Najlepsim ukazovatelom je nie celkova hmotnost, ale skor obvod pasu. Priemer kanadskych muzov je okolo 39.5 inchov alebo 100 cm. To znamena, ze polovica meranych ludi bolo nad tymto priemerom. Abdominalna obezita je viac nebezpecna ako celkova hmotnost. Cukrovka a srdcove onemocnenia su v uzkej suvislosti s rozmerom obvodu pasu. Pre muzov zvacsenie obvodu pasu priblizne o 14 centimetrov indikuje zvysenie frekvencie vyskytu kardiovaskularnych onemocneni o 35%. U zien 15 cm sa rovna 40% vyskytu srdcovych onemocneni. Ked sa pozriem na nas troch, Franta N. nema problem, je vysoky a stihly. Peter a ja budeme mat co robit aby sme zisli nizsie pod tych 100 cm. Zla sprava. V tom nasom veku to nie je lahka uloha, pokial drasticky nezmenime nas stravovaci a pijacky rezim a styl zivota.
Na vylete na druhej strane Ottawa River Anka urobila mnoho zaberov z krasnej jesene
Ja som chcel dnesnym dnom zacat zmenit moj pijacky rezim! Pit len caj! Nedodrzal som! Na vine je moj kamarat Sano z Nemecka! Dal mi dovod naliat si poldecak slivovice a pripit na jeho cerstvo sa narodenu vnucku, ktoru uz dlho netrpezlivo ocakavali! Konecne sa dnes Sandre, najmladsej dcere Inge a Sana, narodila dcerka. Stari rodicia uz maju dvoch vnukov od najstarsej dcery a teraz konecne vnucka! Stastny to stari rodicia. Gratulujem!
Konecne v sobotu prisli urobit a dokoncit stenu v basemente. Chlapec pracoval na nej cely den. Odviedli slusnu robotu.
Uz je to skoro 10 dni od mojho posledneho prispevku do blogu. Udialo sa daleko viac za tie dni ako si pamatam, ci dokazem spomenut, co sme robili. Za zmienku urcite stoji spomenut, ze dole v hostovskej izbe konecne ta “otvorena stena” je uzavreta a oprava ukoncena. Povodne majster, ktory to mal robit, sa ohlasil prist v piatok. Rano mi ale zavolal, ze najskor bude moct prist az poobede, lebo niekde inde nedokoncili rozrobenu pracu. Prislo poobedie a chlap sa neukazal ale neskorsie k veceru zavolal, ze je sorry, urcite ale pride so svojim pomocnikom vec urobit v sobotu. Kedze v piatok sme trcali doma, vlastne len ja (mimo treningu), dievcata boli plavat. Poobede som dievcata pozval na film “Dedicstvo”. CD som obdrzal od Frantu N. V hlavnej ulohe je cesky popularny mim a herec Bolek Polivka. Aspon tak sme si skratili piatocne poobedie.
V sobotu od rana, asi od desiatej, do skoreho vecera, opravu na tej stene vykonaval pomocnik majstra. Mal s tym dost prace, ale nakoniec vsetko ukoncili obaja, upratali a Anka dokoncila to upratovanie. V nedelu rano prisla s usmevom, ze sa jej fantasticky spalo, ze nas hore nad nou vobec nepocula. Ja som samozrejme rad, ze konecne po mnohych mesiacoch vec bola urobena a teraz spolu s tou pracou vonku a systemom odvodnovania nedojde uz k nijakej potope v nasom basemente po velkom lejaku alebo nahlom sa topleni snehu. Aspon dufam?!

Nedela ubehla ani sme sa nenazdali! Len co prisla Pierreta k Marianke, Anka sa zbalila, vzala bicykel a vyrazila na blizky blsak. Ja som sa zas vybral na 11 hodinu do kina na vyborny film s nazvom GONE, BABY,GONE. V hlavnej ulohe Casey Affleck; Michlle Monaghan, Ed Harris a Morgan Freeman. Reziserom je Ben Affleck, starsi brat Casey Afflecka. Je to jeho reziserska prvotina. Velmi vydareny film s patricnym ohodnotenim kritikov. Vacsina mu davaju 4 az 5 hviezdiciek. Plne si zasluzi lebo je to vysoko dramaticko psychologicky thriller!

Podobne je hodnoteny aj najnovsi western s nazvom THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD. V hlavnej ulohe Brad Pitt a mnoho inych. Ja som si myslel, ze sa nan pojdem pozriet dnes poobede. Nestalo sa, jednak pre skutocnost, ze ho zacali davat v kine dost neskoro poobede a ze som sa v tom case rozbehol pisat tento prispevok do blogu.

Posledny tyzden som zacal byt zas trochu viac vytazeny sledovanim, co sa u nas deje v politike. Parlamentari sa vratili s mesacnym oneskorenim zpat do parlamentu a tak zacali moje oblubene programy ako je “Questin Period” z parlamentu; “Politics” a “Mike Duffy Live”. Noviny Ottawa Sun a The Ottawa Citizens, precitat mi vezmu vacsinu rana po ich doruceni. Predtym v skorych ranajsich hodinach som pohruzeny do romanu “The Collectors” od Davida Baldacciho. Ostava mi uz len 50 stran do ukoncenia. Ked k tomu pridam pravidelne dvojhodinove treningy zahrnujuc ist tam a nazd, sprchu, moj normalny den zacina nejak pred jedenastou hodinou. Ked ma kopne stastie poobede, ked mam chvilu casu, si aj zdriemnem, zvlast vtedy ked vezmem do ruk knihu a pokusam sa citat. Jednoducho, som nazad v regularnej rutine. Samozrejme po tom vsetkom varenie, priprava vecere a cas relaxovat!
V pondelok bol krasny a teply den! To nas vyprovokovalo pustit sa do vycistenia BBQ. Je ako nove a pripravene prezimovat.
Posledne dva dni, specialne vcera, sme mali krasne dva slnecne dni s teplotou okolo +25 stupnov. Tomu uz dnes odzvonilo. Cely den dazd a viac je predpokladane na najblizsie dni. Ten krasny pondelok sme vyuzili a pustili sme sa do cistenia BBQ. Anka sa podujala vycistit vonkajsok a ja vnutro. Spinava robota ale vynikajuci vysledok. Barbeque vyzera ako nove a je pripravene prezimovat! My sa tiez chystame! Zima je predodvermi!

Prajem jemny prichod zimnych dni. Zatial sa poteste niekolkym jesennym zaberom, vacsinou urobenych Ankou pri jej vyletoch s Lidou a Ladom.

All best from Ottawa!

Milan