Friday, September 15, 2006

Tragedia na Dawson College v Montreali

PRED VSTUPNOU BRANOU DO DAWSON COLLEGE

Ottawa 09 14 06 – stvrtok
Vcera, niekolko minut pred jednou poobede, akurat ako sme dojedli obed, otvoril som flasku “pravej zbojnickej slivovice”, ktoru ako pozornost priniesla zo Slovenska Jana, dcera Marcely. Zabalena v darkovej krabici, propagovanu heslom: “Stoj, 52 hrmenych! Predpokladam, ze ta veta vyjadruje grady ci proof, ze ta slivovica je 52 %! Wow, chutila vyborne! Uz davnejsie som nemal stamprlik takej dobroty. Posledne pred rokom, ked som obdzal flasu domacej 25 rocnej slivovice od Hedy, mojej davnej spoluziacky z posledneho rocniku mestianky v Nitrianskom Pravne.

Policia bola v prvych minutach na mieste tragedie a obsadila Dawson College

Aj pocas obeda mam zapnute radio na mojej oblubenej stanici CFRA, kde idu neustale “talk shows” a velmi casto opakovane kratke spravy. Zaostril som moju pozornost, ked som zapocul, ze hlasatel spomenul Dawson College v Montreali. Ved to bola skola, na ktorej som zacal ucit tri roky po prichode do Canady, od 73 roku, plnych 15 rokov. Boli to moje najkrajsie roky prezite v Canade! Zial, vcera to nebol najkrajsi den pre studentov, ucitelov na Dawson College a vobec pre Quebec a Canadu! To co ohlasoval reporter v radiu bol skor skutocny horror, zly sen, najnebezpecnejsich 10 minut pre stovky studentov!
Panika a horror zachvatila studentov ked zacala strelba

Par minut pred jednou hodinou poobede na podu skoly vstupil chlap obleceny v ciernom, dlhom kabate. Podla popisu studentov, bol vysoky, s ladovo-tvrdym vyrazom bledej tvare, “huronskym” ucesom a s mnohymi karickami na usiach a pod. Pod kabatom ukryte zbrane! Hned, ako prekrocil vstupnu branu, este stale vonku pred hlavnym vchodom do atria budovy, vytiahol samopal a zacal nediskriminovane strielat po studentoch, co sedeli vonku a fajcili. Hned tam zranil niekolkych a par sekund neskorsie ked vstupil do atria skoly, kde je tiez cafeteria, pokracoval v strelbe.

Policia, ktora vysetrovala nejaky maly priestupok v blizkosti skoly, bola v sekundach u skoly a podarilo sa im lokalizovat strelca do troch minut a postrelit ho. Podla vysledku vysetreni strelec spachal sebevrazdustrelenim sa do hlavy. Do styroch minut cela skola bola obsadena desiatkami policajtov, SWAT team, ambulancie, paramedics. Panika vsade, horror, krik, vyplaseni studenti utekali kadial sa dalo, plazili sa, kryli kde mohli. Ti co boli v triedach zablokovali dvere stolickami, stolmi. V cafeteria krv vsade a mnoho studentov tazko zranenych na podlahe. Aj ked policia zasiahla v katkom case tomuto sialenemu 25 rocnemu chlapovi sa podarilo zastrelit jednu studentku, ktorej uz nemohli pomoct, tazko zranit asi 6 studentov a ostatok boli lachsie zranenia. Medzi lachsie zranenymi bol pravdepodobne aj jeden ucitel. Spolu 19 zranenych mnoho z nich kriticky, niektori s malou sancou prezit.
Prve obete strelby odvazane do nemocnice

Dawson College bola pomenovana po davnom rektorovi McGill University, ktory posobil v tej funkcii od roku 1855 do roku 1893. Sir William Dawson, bol Profesor geologie. College bola oficialne otvorena v roku 1969, len styri roky predtym ako som ja na nej zacal ucit. Bola to prva anglicky hovoriaca college, ci tzv. CEGEP (college d’enseignement general at professionnael). V sucastnej dobe je to najvacsia vzdelavacia institucia “post-sekundarnej urovne” v Quebecu. Ma 10 tisic studentov, z toho 7.500 full time, ostatok vecernych. Na college sa da studovat 50 diferentnych oblasti zaujmu a specializacii.

Obete transportovane do nedalekych sanitiek

Z pociatku college bola roztrusena po diferentnych castiach Montrealu v roznych campusoch. Par rokov pred tym, ako som ja dal vypoved a odisiel som do Mississaugy a Toronta, skola kupila povodny “Mother House”, mnizsky klastor. Rozsiahlu budovu za nejakych 11 milionov v susedstve slavneho zimneho stadionu Forum, byvaleho domova hokejoveho teamu “Canadians”. Kompletna renovacia a velka pristavba, hlavne telovychovnych zariadeni vzala niekolko rokov a dalsich 20 milionov. Moja kolegina Lydia M. este stale tam uci, ako aj par dalsich mojich povodnych kolegov. Dnesny department telesnej vychovy ma viac ako dve desiatky novych ucitelov.

THE SHOOTER, vrah a sebevrah zabil jednu studentku a zranil 20

“The shooter” strelec, vrah, je canadan z Lavalu (sucast Montrealu na jeho severe) a jeho meno je Kimweer Gill. Pokojna usporiadana rodina zijuca v rodinnom dome na tichej ulici. Chlapec mal dalsich dvoch bratov, zmenil sa len v poslednych rokoch, ked sa zacal obliekat ako pank. Mal svoju web stranku na ktorej bolo vela fotografii z jneho najvacsou zalubou – zbrane! Bol vraj s nimi posadnuty, ako aj s hromadou velmi nasilnych video hier. Na jeho stranke boli aj fotky z hrobu s jeho menom. Sam sa vydaval za aniela smrti “Angel of Death” s filozofiou “zit rychle, umriet mlady”. Nenavidel svet okolo seba a prial si zomriet v davke policajnych guliek. Skoro sa tak stalo! Stastie, ze tak skoro, urcite by na Dawson College bolo daleko viac nevinnych obeti! Vsetky zbrane ktore tento muz vlastnil boli oficialne registrovane, prisny zakon registracie nezabranil tejto tragedii. Studentka Anastasia De Sousa je zatial jedinou obetou, ktora zomrela na mieste tragedie.

Jeho prva obet ANASTASIA De SOUSA

Ospravedlnujem sa, ze som na mojom blogu venoval tak vela miesta a tolko fotiek z tej situacie. Dnes uz asi vsetci viete o tejto tragedii. Pre mna je to velmi osobna tragedia, lebo som roky na tej skole ucil a prezil najkrajsi bezstarostny cas mojho zivota v Canade. K Dawson College ma viazu velmi pekne a mile spomienky.

Na ceste do Montrealu male posedenie.

Teraz o niecom inom z nasho sucastneho zivota len telegraficky! Zaciatkom tyzdna v pondelok, vybrali sme sa do Montrealu. Cielom bolo Dorvalske letiste a privitanie Marcelinej dcery Jany, ktora k nam prisla prezit svoju dovolenku. Lietadlo jej meskalo nejaku hodinu a nieco. Priletela stastlivo. Domov sme sa dostali az po polnoci. Cas cakania sme stravili na letisti ale predtym som sa trochu tulal autom po Dollard des Ormeaux a hladal som nas dom, v ktorom sme roky byvali. Mal silne pozmeneny vzhlad, lebo nad garazou, kde povodne bola velka terasa pribudovali extra dve spalne. Zmenilo to celkovy vzhlad domu nie k dobremu. Okolie domu bolo biedne udrzovane, zanedbane. Mal som velmi nepriaznivy dojem z tych uprav. Skoda, ze tak znicili pekny dom!

Marcela a jej dcera Jana na prechadzke v nedalekom parku

Mam nakoniec este jednu pozitivnu informaciu. Zda sa, ze ma opustila moja alergia na ragweed. Uz je mesiac od casu ked sa u mna vzdy objavovali naznaky tej alergie. Zatial nic, len raz za cas si kychnem alebo musim vyfukat nos. To ma obrovsky tesi! Prisudzujem to k zvysenej imunite nasledkom velkych davok vitaminov a mineralov.

Hadam pre tento blog by malo stacit co som spraskal dohromady. Dakujem za trpezlivost s citanim mojich riadkov. Prajem prijemny prichod jesene aj podla kalendara!

Milan a spol.

ORIANA FALLACI 76 zomrela

P.S. V dnesnej tlaci z 15-teho septembra som sa docital, ze v Italii v jej rodnom meste Florencii zomrela na rakovinu pluc vo veku 76 rokov Oriana Fallaci. Povodom zurnalistka a autorka mnohych bestsellerov, nekompromisna hlavne vo svojom kriticizme Islamu v knihach “The Rage and The Pride” ktoru prave znovu citam, ako aj poslednou knihou “The Strength of Reason”. Super zena, vsetka cest jej pamiatke! Viac o tejto vynimocnej zene v mojom buducom blogu!